Zakoupit časopis můžete zde tištěná verze
Zakoupit časopis můžete zde elektronická verze
Ukázka z č. 5 Půvaby východní Istrie
zahraniční region Labin, Chorvatsko
Půvab východní Istrie
text Slávka Chrpová
foto Alexej Taukachou a uvedené zdroje
Východní Istrie není našinci tak vyhledávána jako ta západní s městy Poreč či Umag. Jak už jsme se ale přesvědčili při průjezdu po bývalé železnici Parenzana, mají centra v istrijském vnitrozemí svůj osobitý ráz, jiný než ta přímořská. Podobný má i historický Labin ve východní části Istrie. Ten je postaven na vysoké skále, a jedná se tedy o tzv. akropolní typ města, jaký jsme poznali už třeba v Motovunu či Grožnjanu. Samotný Stari Grad je ale pro cyklisty kvůli mnoha schodům nesjízdný, zato jeho okolí je protkáno sítí menší silniček, ale i makadamových stezek. Dalším plusovým bodem je, že jen pět kilometrů vzdálený Rabac a jeho okolní pláže jsou často držitelky modrých vlajek za čistotu vody i pláží samotných.
zahraniční trasa Jižní Vietnam
Na kole deltou Mekongu
text a foto Jaroslav Lhota
Poprvé se dostal Jarda Lhota na kole do delty Mekongu v roce 2012, když projížděl Kambodžu a měl v plánu dojet přes jih Vietnamu do Ho Či Minu. Protože neměl žádnou podrobnou mapu delty (a ani dnes žádná neexistuje), jel po hlavních silnicích a byl zaskočen hustotou provozu aut a mopedů ve srovnání s poklidnou Kambodžou. Nicméně „vodní svět“ delty ho uchvátil a přemýšlel, jak se sem na kole vrátit. Bylo mu jasné, že se zde neobejde bez pomoci místního znalce, cyklisty, který dokáže přemýšlet jako my. To se mu nakonec podařilo a našel rodáka a cyklistického nadšence Loga. Jarda vás pozve do této lokality, kterou si můžete společně s ním projet vrámci zájezdu CK Adventura.
nové technologie
Chytrá cyklistika
text Honza Galla
foto archiv značek
Všelijaká chytrá zařízení se stávají součástí našeho každodenního života a pomalu vstupují do odvětví a věcí, kde bychom si je dříve ani nedokázali představit. Není tedy divu, že se stále častěji objevují i na kolech. Některá ustojí všechny nástrahy současného trhu, jiná zapadnou. Některá zařízení jsou chytrá jen trochu, jiná mnohem více. Některá nám život od prvního momentu usnadní, u jiných zjistíme, že jim tak trochu něco chybí a vlastně nám život spíše komplikují… My se v tomto čísle podíváme na několik méně či více chytrých řešení, z nichž některá jsou již časem prověřená a jiná na svůj verdikt teprve čekají.
Kolo na míru – příležitost, nebo přežitek?
Když zákazník diktuje
text: Karel Kuchler, foto: Jana Novák Graubnerová a archiv značek
Kombinace nestandardních požadavků, ale ještě častěji touha vlastnit něco zcela jedinečného, netuctového – to je dnes nejčastější motivací k výrobě kola na zakázku. Pod tímto termínem si ale můžete představit mnohé – počínaje mírnými úpravami katalogové specifikace až po zcela výjimečný rukodělný stroj.
rozhovor
Evropou křížem krážem
připravila Slávka Chrpová
foto Ivo Janeček
Ivo Janeček je příkladem toho, že k tomu, abyste vyrazili do světa nebo aspoň do Evropy na kole, nepotřebujete znát ani jazyky, ani mít v kapse hromadu peněz, ani mít nějaký super bicykl. Stačí mít touhu podívat se dál za obzor. Během patnácti let navštívil na kole 39 států našeho kontinentu, k tomu 35 hlavních měst, strávil 2177 hodin na kole a ujel při tom více než 37 tisíc kilometrů.
rozhovor
Deset let projektu Kola pro Afriku
připravila Slávka Chrpová
foto Roman Posolda a archiv Kola pro Afriku
Na počátku roku 2012 začala v České republice pouť unikátního projektu, jehož cílem je posílat do africké Gambie jízdní kola, která by tamním dětem umožňovala snazší cestu do škol. V Gambii o rok později, na jaře 2013, byla kola poprvé dětem předána. Tedy je to letos 10 let od zaslání prvních kol z Česka do Gambie. Historicky první kontejner s koly pro gambijské školáky obsahoval 351 kol plus náhradní díly a cyklonářadí. Od té doby obecně prospěšná společnost Kola pro Afriku odeslala dalších třicet velkých lodních kontejnerů s 11 tisíci koly, velkou spoustou náhradních dílů a nářadí. Jaké další novinky a změny proběhly během těch deseti let, jsme probrali s duší a jedním ze zakladatelů projektu Romanem Posoldou.
Tour de France 2023
Pohádka o rybáři 2
text Filip Grim
foto podle zvolených fotografií
Zazvonil zvonec do posledního okruhu, peloton ještě jednou obkroužil Elysejská pole a přilehlé pařížské bulváry, které jsou od roku 1975 kulisou závěrečné etapy Tour de France, a jejímu 110. ročníku byl konec. Jonas Vingegaard se, jak mnozí předvídali, stal podruhé majitelem žlutého trikotu, ale méně už se čekalo, že na etapovou a dokonce dvojitou slávu si sáhne tým, jenž 15 let sušil v závodě závodů hubu, že korunní princ rupne podobným stylem jako loni a že pařížskou dlažbu dobude o šířku galusky kluk, který hrál dřív fotbal. Stará dáma zkrátka dovede bavit.
Veletrh Eurobike 2023
Cargo kola a dále nic?
text Honza Galla
foto autor a Aleš Zemánek
Skoro by bylo na místě parafrázovat klasickou hlášku a napsat, že na Eurobiku byla k vidění nákladní kola, pak tři kupky hnoje a pak to ostatní. A pod pojmem „ostatní“ by se skrývala povětšinou elektrokola. I když by to hodně vystihovalo podstatu největšího cyklistického veletrhu na světě, který se na konci června konal ve Frankfurtu nad Mohanem, nebylo tomu úplně tak. Na Eurobiku samozřejmě byla k vidění i klasická kola a nebylo jich málo. Bylo tam pravděpodobně i více běžných elektrokol než nákladních kol, ale cargo biky byly zkrátka všude v popředí. Vyčnívaly. Vyhřívaly se na hlavních pódiích a na nejviditelnějších místech. A každá významná cyklistická značka už se nákladními koly a městskou mobilitou alespoň trochu zabývá. Cargo biky jsou zkrátka cyklistický trend a veletrhy jsou právě o trendech. Proto o nich bude z velké části i článek od autora Honzy Gally.
Ženy a bicykly v zrcadle času Laurence Leboucherová
Duha s oslími zuby
text Filip Grim
foto archiv časopisu Cykloturistika
Možná kdybychom v našem seriálu o slavných ženách na šlapacích strojích zalistovali zpět do historie a našli si jinou francouzskou legendu, bude ten příběh v mnohém podobný. Ono taky když žijete v zemi, kterou co červenec křižuje barevný had závodníků na silničních kolech a závod o žlutý dres patří k národnímu dědictví, nákaza jménem cyklistika na vás nejspíš dřív nebo později přeskočí. A to byl případ i Laurence Leboucherové.
Na kole za zdravím pohledem fyzioterapeutky
Cyklista čtyřicet plus
text a foto Mgr. Nikola Dostálová, ordinace Beyond Physio
Jak se udržet v sedle po čtyřicítce a jaké drobné změny v životním stylu pomohou hladce najíždět kilometry s přibývajícími dekádami věku? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky najdete v tomto článku věnovaném mužům nad čtyřicet let. Otázkám a problémům, které mohou trápit ženy se budeme věnovat v některém z příštích čísel.
jiné končiny naší krajiny Bílé Karpaty
Kraj Orchidejí
text a foto Jan Hocek
Cyklistická trasa Jižní stezky Via Czechia samozřejmě nemohla Bílé Karpaty vynechat. Zde popsaný přejezd se od dálkové trasy částečně odlišuje tím, že je kratší o severní pasáž mezi Střelnou a Brumovem-Bylnicí, ovšem nevynechává ty nejtěžší pasáže, jako je kupříkladu výjezd na vrchol Javorníku.
Kolem vlasti
Rybníky a močály mezi Dračicí a Lužnicí
text a foto Vladimír Pustina
Rozcestník v koruně stromu na nejsevernější výspě Rakouska udává vzdálenosti do mnoha evropských i světových velkoměst, ale znalci kraje v povodí Lužnice vědí své. Jen nedaleko odtud, v posledním cípu Vitorazska, najdete kolem pískoven u rozsáhlého rašeliniště Velké Blato hezky vedle sebe Nový York, Paříž, Benátky, Londýn Malý i Velký, ba i celou Bosnu a Mexiko. Na svědomí to prý mají úředníci z heidenreichsteinského panství, kteří tak chtěli v polovině 19. století přilákat nové osadníky z vnitrozemí na chudé Vitorazsko. Dnes je to atrakce lákající do kraje turisty.