minitest

text a foto Karel Kuchler

O současných možnostech indoor tréninku se dočtete na jiném místě tohoto vydání. Abychom vám je představili konkrétněji, využili jsme možnost svézt se na top modelu Neo 2T od značky Tacx. Nizozemský výrobce se stal v roce 2019 dceřinou společností navigačního gigantu Garmin a byť vystupuje jako samostatná značka, využívá výhod příbuzenského vztahu při vývoji, propojení softwaru, ale třeba i sdílením distribuční sítě. Můžeme předeslat, že na oficiálním e-shopu garmin.com stojí tento trenažér 31 190 Kč, přičemž do 20. listopadu při koupi dostanete akční balíček obsahující ručník, dva bidony, šestiměsíční předplatné programu „premium“, hrudní pás, ale především pohyblivý podstavec Motion Plates s doporučenou maloobchodní cenou 7490 Kč.

 Naše testovací sestava tento prvek zvyšující věrnost jízdy nezahrnovala, takže jsme z krabice vážící bezmála pětadvacet kilo vybalili samotný trenažér, podstavec pod přední kolo, síťový adaptér s kabely, rychloupínák, sáček s redukcemi pro pevné osy a obálku s letáky – hlavně stručný návod a kupony pro registraci softwaru. Pouze kazetu si zákazník musí dodat z vlastních zásob, záleží totiž, kolik rychlostí používá. Typ ořechu si zvolíte při nákupu, Tacx svůj produkt umí dodat hned se čtyřmi nejpoužívanějšími standardy.

Ačkoli trenažér patří k těžším i rozměrově větším a zároveň postrádá jakákoli madla nebo poutka, dá se jeho rozložení zvládnout rychle a elegantně. Kdo se na něm chce třeba jen rozjet před závodem někde na parkovišti, nemusí ani hledat zásuvku, elektromagnetická brzda totiž velmi dobře funguje i v pasivním režimu, kdy odpor jednotky roste jednoduše v závislosti na „rychlosti jízdy“. Abyste ale využili celý potenciál stroje, je potřeba připojit napájecí kabel, spárovat Tacx s tabletem či počítačem a nainstalovat aplikaci. I v rámci tohoto postupu nám vše přišlo nezáludné, intuitivní.

Díky trenažéru Tacx Neo 2T můžete jezdit v aplikacích Zwift, Rouvy a dalších populárních virtuálních prostředích. My jsme se rozhodli vyzkoušet přímo možnosti programu od Tacxu – v něm máte přichystané různé typy tréninků, můžete si vytvářet vlastní „workouty“ (na základě sklonu stoupání, výkonu, FTP či podle GPS dat), připojovat se k různým sportovním výzvám, absolvovat GPS tratě na mapovém podkladu, využívat připravené tréninkové plány a další funkce. Největší skupina uživatelů však zřejmě zamíří do sekce s reálnými videotrasami (Movies). Těch se nabízí mnoho desítek a byť se jedná skutečně jen o záznam z videokamery, hodnotíme je jako velmi kvalitně natočené. Datová kvalita při tom závisí na typu předplatného (Premium/Premium HD – 720/1080P). Pro testovací jízdu volíme část trasy závodu Paříž-Roubaix, abychom vyzkoušeli i simulaci nerovného povrchu.

S prvním šlápnutím nás zaujme funkce podsvícení základny trenažéru – v závislosti na výkonu se barva světla mění od modré po rudou. Praktický význam jsme neobjevili, ale dojem luxusu této funkci nemůžeme upřít. Praktický význam však bezesporu má naprosto hladký a tichý chod zařízení. Setrvačník se bezhlučně roztáčí a my si užíváme první stovky metrů. Slyšet je jen tiché šustění řetězu přerušené hlasitým „výstřelem“, když přehazovačka pošle řetěz na sousední pastorek. Řazení je vlastně jediný zvukový projev hodný zmínky. Kromě věrného pocitu při otáčení pedály je ve videích velmi plynule zpracován i nárůst odporu ve stoupání, žádné skoky, které by uprostřed otáčky klik tahaly za nohy. Ve sjezdech trenažér ukáže svou další výjimečnou dovednost – sám roztáčí setrvačník, aby vše skutečně nejlépe připomínalo realitu. Nejočekávanější zážitek však přichází po nájezdu na první sekci pavé, na níž pedály začnou vibrovat stejně jako na klasické dlažbě. Trenažér v tom okamžiku ale přestane být hladký a nehlučný. Naštěstí lze intenzitu drncavého efektu snadno nastavit, případně jej pro zachování dobrých vztahů se sousedy zcela vypnout.

Za jízdy aplikace zobrazuje výškový profil trasy včetně pozice jezdce a soupeřů, dále všechna myslitelná data (rychlost, tep, výkon…), přidává výřez z profilu před jezdcem, pozici jezdce na mapě a třeba také analýzu šlapání (poměr pravá/levá noha). Po ukončení jízdy se aktivita zaznamená do cloudu, a pokud máte nastavené propojení, tak i na různé sociální sítě.

Tacx Neo 2T je skvělý parťák pro dlouhé zimní večery. Očekávali jsme od něj precizní svezení a toho se nám také dostalo. Snad s výjimkou snadnosti manipulace a velikosti rozměrů převyšuje ve všech ohledech ostatní trenažéry, které jsme dosud měli příležitost vyzkoušet. Jediná otázka, na kterou nedokážeme bez přímého srovnání odpovědět, zní, zda je o tolik lepší například ve srovnání s nižšími modely Flux, aby ospravedlnil bezmála dvojnásobnou cenu. Troufneme si tipnout, že pro tréninkové fajnšmekry možná ano, pro příležitostné hobby uživatele pravděpodobně ne. Dalším příjemným překvapením testu jsou kvality aplikace Tacx Training.


TACX NEO 2T

rozměry: 575 x 750 x 550 mm

hmotnost: 21,5 kg

konektivita: ANT+, Bluetooth

odporová jednotka: 32 neodymových magnetů

kompatibilita: dodáván s unašeči Shimano/Sram 9–11 rychlostí, Campagnolo 9–12 rychlostí, Sram 12 rychlostí/XDR, Shimano 12 rychlostí Microspline; vhodný pro šířky zadní stavby 130 mm, 135 mm, 142 mm a 148 mm, k dispozici je adaptér na 135 x 10 mm

maximální výkon/sklon: 2200 W/25 %

maximální točivý moment/brzdná síla: 88 Nm/260 N

měřené veličiny: rychlost, kadence, výkon

odchylka měření: do 1 %

cena: 31 190 Kč (aktuálně včetně sady příslušenství)


plus: stabilita, tichý hladký chod, realistická odezva, přesné měření bez nutnosti kalibrace, simulace nerovného povrchu a jízdy z kopce, tréninkový software

minus: náročnější manipulace při rozkládání/skládání

Reálné video v programu Tacx Training Desktop App. Kvalitní plynulý obraz je doplněn všemi potřebnými údaji včetně profilu trasy nebo analýzy šlapání.

Kromě možnosti vytvářet vlastní strukturované tréninky zde máte také předpřipravené plány, které vám pomohou dostat se co nejrychleji do formy

Díky Tacxu se můžete během jednoho dne projet hned po několika kontinentech. Každá trasa je přehledně popsána vzdáleností, převýšením a náročností. U každé je také napsáno, kolik jezdců se na ní právě pohybuje. Jste-li soutěživý typ, můžete přijmout některou z nabízených sportovních výzev.