text a foto Slávka Chrpová

První generace radarů se začala objevovat na českém trhu od roku 2015 – nejprve Varia RTL500, později RTL510, v roce 2020 pak RTL515 a letos přišla na řadu RTC715. Do testu jsme dostali prostřední model RTL515, který monitoruje prostor na silnici za cyklistou a současně disponuje zadním světlem. Abyste mohli využívat funkci radaru, musíte buď vlastnit navigaci Edge, cyklopočítač, chytré hodinky nebo telefon. My jsme měli k dispozici pouze smartphone. Test tedy vztahujeme ke zkušenostem s ním.

Nejprve je potřeba si stáhnout aplikaci Varia, což provedete buď v Apple Store, či Google Play. Nainstalování a spárování s telefonem je naprosto jednoduché pomocí Bluetooth. My jsme produkt testovali v mírném provozu na menších silničkách a také ve městě. Princip radaru spočívá v tom, že jakmile se začne přibližovat jedno či více aut, motorek, cyklistů, bruslařů či třeba běžců (na cyklostezce) za vámi, na displeji telefonu se vám objeví tolik objektů, kolik za vámi jede, a to i v přibližně v reálném odstupu. Symbol pohybujícího se objektu tu je ale vždy auto.

Dále je na displeji rozlišeno barevnou linií, jestli vozidlo jede hodně rychle – červeně, méně rychle – oranžově. Jaká barva se objeví, záleží na rozdílu rychlosti cyklisty a auta. Že za vámi je nějaký objekt, hlásí telefon také zvukovým signálem. Ten je možné na telefonu v nastavení/zvuky vypnout. Což bychom doporučili zvláště ve větším provozu. Telefon pak vydává zvuky příliš často a je to poměrně rušivé. Aplikace disponuje samostatnými zvuky, takže pokud vám někdo zavolá, vyzvánění budou fungovat stále. Naopak když si telefon přepnete do tichého režimu, zvuky v aplikaci budou dál v činnosti. V nastavení lze vypnout vibrace a zónu nebezpečí zelené úrovně. Na displeji je také vidět stav baterie.

Na jakou vzdálenost vás radar upozorní na blížící se objekt, závisí, na jak rovinatém úseku se nacházíte. Výrobce udává, že je to sto čtyřicet metrů. Naše zkušenost je kolem sta metrů, což je ale dostatečně daleko. Pokud je mezi vámi a objektem zatáčka, pak je to méně.

Auta jsou stále tišší a tišší. Tedy zvláště za větru, nebo pokud se bude přibližovat elektromobil, budete vědět o autě dříve, než by vás mohlo ohrozit. Pro někoho také není příjemné se stále dívat za sebe. Pokud ale odbočujete vlevo, je třeba si zkontrolovat prostor za sebou vždy.

Radar detekuje opravdu každé auto, nikdy se nám nestalo, že by nás předjel objekt bez toho, aby se nám neukázal na displeji. Přijíždějící auta světlo informuje o vašem pohybu tím, ať už je to v režimu nočního svícení, blikání, pelotonu nebo nízkého svícení, že začne rychleji a intenzivněji blikat. To funguje fantasticky. Světlo má opravdu intenzivní záři a je vidět zezadu, tak i z obou boků.

Dobíjet lze radar přes klasický kabel s micro-USB, a to jak z powerbanky, počítače, tak i ze sítě. Tady bychom doporučili výrobci přejít na kabel s USB-C, do budoucna jediný v EU. Vstup je dobře kryt proti vodě. Po straně radaru dole je kontrolka. Pokud má baterie výdrž už jen hodinu, bliká červeně, dobíjení signalizuje kontrolka zeleným blikáním, úplné nabití pak stálým zeleným světlem. Při zapnutí přístroje se na sekundu rozsvítí modře. Úplné dobití z počítače trvá pět hodin, ze sítě tři. Vybití záleží na použitém režimu. My jsme testovali výrobek v režimu denního svícení, to vydržel šestnáct hodin a v režimu nočního svícení pak šest hodin.

Co se týče uchycení radaru na kolo, mysleli technici při výrobě jen na ty, kteří nevozí žádnou brašničku, a upnutí je zamýšleno jen pro sedlovou trubku. Při připevnění na brašnu (u nás bikepackingovou) musíte improvizovat pomocí jiných gumiček či pásků. Garmin dodává v balení tři sady úchytů pro různé typy sedlovek, tvar V, klasická kulatá a tvar D, ale pořád jde o připevnění k sedlové trubce. Zářezy pro uchycení gumičkami jsou navíc dost mělké. A tohohle „mazlíka“ fakt ztratit nechcete. Řešením také může být zakoupení některého z držáků na Garmin cyklopočítače, pModel není úplně nejlevnější, na druhé straně, co je 4990 korun proti ceně lidského života? Pokud jezdíte například do práce po silnicích v provozu, nebo jezdíte střídavě v terénu a na silnici, je to neocenitelný nový ochránce.

 

 

plus

identifikace vozů až do vzdálenosti sto metrů, integrované, skvěle viditelné zadní světlo, bezproblémové připojení k aplikaci Varia, aktivní i pocitové zvýšení bezpečnosti na silnici, vysoká výdrž baterie, voděodolnost, výdrž baterie

minus

z výroby připravené upnutí jen k sedlové trubce, mělké zářezy pro uchycení nabíjení stále přes starší Micro-USB, místo USB-C