Obr. Velká kola umožňují pohodlnou a bezpečnou jízdu i po komunikaci s přírodním povrchem
Malá velká skládačka
text Petr Štěpánek, foto Jan Veselý
Tern po své emancipaci od Dahonu urazil obrovský kus cesty. Vedle inovativních náklaďáků a elektrokol, kterými svou otcovskou firmu předstihl o desítky mil, se stále věnuje výrobě skládaček odvozených od původních dvacetipalcových Dahonů. Osvědčený design však Tern žene do nových výzev. Jednou z nich je šestadvacetipalcový Eclipse ‒ malá velká skládačka.
Na první pohled vypadá na reklamním letáku Tern Eclipse D16 jako kterákoli jiná nemotorizovaná skládačka od Ternu. Zasunutá sedlovka, rám zlomený v půli, řídítka i s masivní trubkou pěkně zvenku podél předního kola. Všechno jako obvykle. Když však kolo dostanete poprvé do ruky, nestačíte se divit. Především na vás vykouknou velká šestadvacetipalcová kola, před dvaceti lety ještě plnohodnotný standard na horských kolech.
Eclipse D16 je díky velikosti kol plnohodnotné kolo. A přitom skládačka…
Malé kolo, velká kola
Šestadvacetipalcová kola jsou obutá do hladkých pneu Schwalbe Spicer o šířce 40 mm. Pláště bez vzorku mají jen odvodové drážky pro vodu a více než jeden a půl palce gumy tak uhání po silnici či cyklostezce jako o závod. Ano, vyplácli jsme pointu hned v druhém odstavci. Eclipse D16 je díky velikosti kol plnohodnotné kolo. A přitom skládačka… V případě déšestnácky mají kola klasické paprsky a hliníkový dvoustěnný ráfek, vše na nábojích Shimano Centerlock, a dají se tak snadno přeplétat v malé dílně nebo i doma. Kdo chce lehčí zapletená kola, může jít do vyšších modelů, kde se mu za patřičný obnos dostane kvalitnějších kol. Anebo pokud máte doma ještě staré šestadvacetipalcové kolo, můžete obruče z něj dojezdit na téhle skládačce. Do rámu i vidlice se pohodlně vejdou i větší pláště se vzorkem, a tak si z Eclipse můžete udělat horáka do jednoduššího terénu. My jsme kola vzali obutá tak, jak jsou z výroby, a Spicery jsme prohnali letošní teplou zimou, tedy spíše předčasným jarem. Nejmarkantnější byla výhoda velkých kol na městské dlažbě ‒ kočičích hlavách. Tam na sebelepší skládačce s koly kolem 20 palců nastává obvyklá vytřásačka ‒ malá kola zapadají do spár mezi dlažbou, drncají v kolmém směru a jezdec je rád, že aspoň něco pobere dlouhá sedlovka nebo jiný komponent. U Eclipse D16 je tomu jinak. Vjíždíte na dlažbu, tělo se podvědomě napruží, zvedáte se na sedle a čekáte obvyklou dávku třasořitu. A ejhle! Eclipse vpluje do rozbouřeného moře kočičích hlav a vykrajuje si v něm cestu, jako byste jeli na vašem oblíbeném horáku. Žádné poskakování, drncání, odskoky do stran. Kolo si pěkně jede svoji lajnu a vy jen v kolenou a loktech lehce vyrovnáváte největší nerovnosti. Obdobné to bylo na lesní cestě nebo na polňačce. I tady si Eclipse dobře poradil s drobnými nerovnostmi a nebylo třeba nijak zpomalovat. Na druhou stranu, není to kolo do lesa na singletrack ‒ přes kameny a kořeny se sice nějak převalíte, ale tady je opravdu lepší sáhnout po plnohodnotném horáku s odpružením.
Eclipse vpluje do rozbouřeného moře kočičích hlav a vykrajuje si v něm cestu, jako byste jeli na vašem oblíbeném horáku. Žádné poskakování, drncání, odskoky do stran. Kolo si pěkně jede svoji lajnu.
Skládáš, skládám, skládáme
Kde kolo skutečně exceluje, tak hlavně při každodenním dojíždění v kombinaci s veřejnou dopravou a při delších expedicích, kde se často potřebujete přepravit i s kolem jinak než v jeho sedle. Eclipse využívá klasický patent masivních kloubů s mohutnou záklapkou s pojistkou. Jeden kloub je uprostřed rámu, druhý u řídítkové trubky. Obojí je ovladatelné jednou rukou za současného uvolnění palcem. Postup skládání je jednoduchý. Zasunu sedlo, získám oporu, zlomím kolo v půli, mám zpola vyhráno, potom představec, řídítkovou trubku a nakonec pedály ‒ hotovo! Přijedete k vlaku a za necelou minutu máte složeno. Není to kolo na 16″, naše složenina s šestadvacetipalcovými koly je docela velká, ale dá se s ní manipulovat. Ale budete potřebovat obě ruce, myslete na to při balení, abyste při přesunu mohli dát brašnu na rameno nebo na záda. My jsme ke kolu dostali kombinovanou brašnu 2v1 Ortlieb VARIO s batohovými popruhy a moc se nám hodila. A k tomu ještě červenou „řídítkovku“ s uzávěrem na magnety a s popruhem od téže firmy na přední držák. A tak jsme s brašnou-batohem na zádech a kabelou na rameni měli obě ruce volné pro přemisťování složeného kola. Ve vlaku či MHD byla složenina trochu nemotornější, nicméně se vešla nakonec všude a nikde jsme za kolo neplatili, ani nám spolucestující nenadávali, že zabíráme moc místa. A v cíli cesty jen klik a klik a odjeli jsme na velkých kolech na malém kole vstříc dálavám. Pokud jste na svém oblíbeném kole zvyklí jezdit desítky kilometrů na jeden zátah nebo na výletě třeba přes sto, Tern Eclipse to zvládne taky. Je to plnohodnotné trekové kolo, které se dá složit. Vzhůru do sedla!
Kde kolo skutečně exceluje, tak hlavně při každodenním dojíždění v kombinaci s veřejnou dopravou a při delších expedicích, kde se často potřebujete přepravit i s kolem jinak než na kole.
Staré dobré Shimano
Ve výbavě v Ternu tentokrát vsadili na Shimano. Náboje s Centerlocky, hydraulické brzdy v základní kvalitě ‒ což u Shimana znamená tisíce kilometrů bez údržby, řazení, přehazka a přesmykač z nejnižších řad Sora a Claris, vše od Shimana, se nádherně doplňuje v hladce spolupracující ústrojí, které kolo žene vpřed i jej spolehlivě zastaví. Je příjemné vidět v záplavě kol s jedním tácem vpředu tácy dva, zvlášť na skládačce. 2×8 je perfektně rozloženo mezi velkou a malou placku vpředu a 11-32 zubů vzadu, takže si můžete z kopce dolů pořádně přišlápnout, a když se cesta vydá směrem k nebi, zvládnete na malém tácu i ta největší stoupání. Kolo má i další spolehlivé vychytávky. Určitě mezi ně patří nastavitelný představec Andros. Bez nářadí umožňuje nastavit řídítka nahoru-dolů, dopředu-dozadu. S pomocí dlouhé sedlovky je tak kolo vhodné pro jezdce od 148 cm do 195 cm výšky. Na řídítkách najdete ergonomické gripy, trubka řízení Physis je s rámem spojena integrovaným hlavovým složením Flux a na hliníkové SuperOversize sedlovce je pohodlné sedlo Tern Porter, které má na spodní straně polstrování pro nošení kola na rameni. My jsme ve výbavě měli ještě zvonek, stojan a blatníky, v Azubu tohle všechno uvádějí v základní sestavě na hliníkovém rámu a ocelové vidlici. Doporučujeme kolo zakoupit rovnou se zadním nosičem a předním držákem, abyste nemuseli věci tahat jen na zádech, ale mohli si je pohodlně uložit do brašen. Ať už tedy ráno uháníte do práce nebo se jen kocháte na výletě okolní krajinou, snadno zapomenete, že jste na skládačce. A najednou vás napadne: Kdypak Tern přijde s devětadvacetipalcovou verzí? Svět se přece vyvíjí neuvěřitelným tempem!
Postup skládání je jednoduchý. Zasunu sedlo, získám oporu, zlomím kolo v půli, mám zpola vyhráno, potom představec, řídítkovou trubku a nakonec pedály ‒ hotovo!
Plusy
+ „dospělá“ šestadvacetipalcová kola
+ 2 tácy a 8 pastorků dávají bezpočet kombinací do kopce i dolů
+ skvělá jízda na dlažbě
+ vlakem jede kolo zadarmo
Minusy
– k manipulaci se složeným kolem jsou potřeba obě ruce
Tern Eclipse D16 je skládací trekové kolo, které si vede dobře na silnici i na lesní či polní cestě
rám: hliník 6061
vidlice: hi-tensile ocel
kola: 26″
řazení a brzdy: Shimano
hmotnost: 16 kg s pedály, blatníky, zadním nosičem a předním držákem na brašnu
cena: 31 990 Kč s blatníky bez nosiče