Rychle jede, rychle skládá, hodně toho uveze!

 

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

Zase se to povedlo! Tern už ani nepřekvapuje. Vyrábí jedno za druhým městská kola s potenciálem náklaďáku nebo aspoň SUV. Tern Vektron S10 je prostorově nejskromnější, spíše takový hatchback, ale svoji práci odvádí na sto procent.

 

Kolo v černé barvě jsme dostali na zimu a díky mírnému počasí jsme si jej vyzkoušeli v celém spektru počasí. Pár dnů jsme ještě zažili příjemné teploty a sucho, pak jsme se projeli v podzimním dešti i v zimní plískanici. Rovnou prozradíme, že elektrika i elektronika odolávaly rozmarům počasí na jedničku s hvězdičkou. Nejčastější výlet byla dvacetikilometrová štreka do a z práce s krátkými úseky v terénu, většina cesty se však udála po asfaltu a dlažbě. Široké pláště Schwalbe Big Apple zajistily pohodlnou a bezpečnou jízdu na asfaltu a na dlažbě za každého počasí, v terénu si dobře poradily se suchou polní cestou, na blátě jim to zcela logicky už moc nešlo. Krátký rozvor kol umožňoval kličkovat mezi nástrahami opravovaných silnic, aniž by kolu ubíral na stabilitě. Z kopce jsme to pálili běžnými rychlostmi a kolo sedělo jako přibité. Posed sám o sobě je spíše vzpřímený s možností nastavení díky rychloupínacímu představci Andross. Kolo nedisponuje žádným aktivním pružením, ale díky šířce plášťů 2 a 1/8 palce je možné regulovat pohodlí mírou nahuštění. Díky pohonu motoru je možné pláště mírně podhustit, aniž by kolo zpomalilo.

Krátký rozvor kol umožňoval kličkovat mezi nástrahami opravovaných silnic, aniž by kolu ubíral na stabilitě. Z kopce jsme to pálili běžnými rychlostmi a kolo sedělo jako přibité.

 

Vytuněné Turbo i pohodová Tour

Vybavení kola je klasicky ternovské. Rám je z hydroformovaného sedmičkového hliníku s kloubem OCL+, vidlice je také hliníková. Dlouhá dělená sedlovka umožňuje mírně odpružit nerovnosti terénu. Nosič je integrovaný do rámu, díky čemuž uveze slušný náklad, například dvě plné brašny a dítě. Motor Bosch Performance s točivým momentem 65 Nm a baterie Bosch PowerPacK 500 Wh jsou umístěny blízko středu kola, těžiště kola se tak nachází v jedné ose s jezdcem, což přispívá k dobrému ovládání bicyklu. Případný náklad doporučujeme rozložit mezi zadní nosič a přední úchyt na rámu nad předním kolem, kam lze připojit několik různých úchytů a nosičů. Rovnováha kola tak zůstane předozadně vyvážená. K záběru motoru dochází hned s prvním šlápnutím a jeho odpojení a znovupřipojení v rychlosti kolem 25 km/h je skoro neznatelné. Při přerušení šlapání a při brždění se motor automaticky odpojí a s novým šlápnutím při rychlosti do 25 km/h se automaticky znovu rozběhne. To ocení hlavně jezdci v členitém terénu, kde se rychle mění dynamika jízdy. V očekávání kopce je určitě dobře přeřadit na lehčí převod, celý zautomatizovaný proces zapojení motoru má potom lehčí přechod ze šlapání na přípomoc. Míru připomoci můžete volit mezi Tour, Sport a Turbo, kdy ujedete od dvaceti po více než sto kilometrů. Z dalšího vybavení stojí za zmínku spolehlivé řazení Shimano Deore Shadow+ o 1×10 pastorcích s 11 až 36 zuby vzadu, fantastické hydraulické kotoučové brzdy Magura MT4 nebo dvojdílná teleskopická sedlovka Tern Telescopic, která umožní nastavení posedu až do 195 centimetrů výšky jezdce. Zaujalo nás sedlo Tern Porter, které má na spodní straně polstrování pro přenášení kola na rameni. Na každý pád to je pouze pro siláky, protože kolo váží skoro 25 kilogramů bez brašen a sedačky pro děti. Hmotnost kola je také jeho největší slabinou a je dobré si ještě před koupí rozmyslet, kam jej budete nosit a zvedat – pro někoho může být čtvrté patro bez výtahu opravdový problém. Skvělým doplňkem je i integrované světlo Valo 2 o výkonu 150 lumenů, které ozáří vozovku i mimo osvětlenou část obce.

Elektrika i elektronika odolávaly rozmarům počasí na jedničku s hvězdičkou.

 

Opravdová skládačka se vejde všude

Vlastní skládání je standard, na který jsme zvyklí z neelektrických skládaček. Vedle hlavního OCL+ kloubu přímo v rámu kola je potřeba uvolnit ještě druhý kloub spojující rám s představcem. Kolo se tak stane skutečně kompaktním a lze jej parkovat jak na kolech s přední opěrkou, tak v kolmém směru na nosiči. Možnosti parkování v kompaktní poloze jsou jednou z největších předností tohoto kola. Doma i v kanceláři se vám kolo vejde na opravdu malou plochu, a není tedy třeba pro něj zajistit skutečné parkovací místo. Postačí kus místa někde pod větším psacím stolem nebo ve větší skříni, případně někde v koutě, kde nebude nikomu překážet. Kolo lze zaparkovat na nosiči i nesložené, a tak jde využít mrtvý prostor někde za dveřmi nebo v rohu místnosti. Určitě takto zaparkované kolo zajistěte proti pádu, aby někoho nezranilo. Složení kola trvá pár desítek vteřin a kolo je tak skvělou volbou pro všechny, kdo kombinují cestu do práce nebo výlet s veřejnou dopravou. Za složené kolo většinou nebudete platit. Díky velkému prostoru za jezdcem ovšem zvládnete na kole i větší prázdninové putování, integrovaný nosič toho uveze opravdu hodně. A tak Vektron S10 může být směle vaším jediným kolem, kromě závodění a drsného terénu zvládne úplně všechno!

Možnosti parkování v kompaktní poloze jsou jednou z největších předností tohoto kola. Doma i v kanceláři se vám kolo vejde na opravdu malou plochu, a není tedy třeba pro něj zajistit skutečné parkovací místo.

 

Plusy

+ kompaktní kolo uveze spoustu bagáže

+ zcela odolné proti vrtochům počasí

+ skvělý motor a baterie s výdrží

Minusy

– celková hmotnost a následná manipulace

– skvělé pláště kloužou na blátě

 

Tern Vektron S10 je elektrická skládačka do města i do lehkého terénu

rám a vidlice       Al 7005 Hydrofored

motor                   Bosch Performance 65 Nm/250 W/25 km/h

baterie                  Bosch PowerPack 500 Wh

řazení                   Shimano Deore Shadow+

cena                     99 990 kč