Obratně zatočí na pětníku

text Petr Štěpánek, foto Jan Veselý

Tern v posledních pěti letech představil několik masivních městských kol na lidský i elektrický pohon, některá z nich skládací – úplně nebo částečně. Všechna se vyznačují výraznou přepravní kapacitou, kde jedno dítě vzadu a náklad na předním nosiči jsou naprostým minimem. Letos na jaře jsme do testu dostali skutečně minimalistickou verzi – Tern NBD S5i.

Základem kola je hliníkové kombo rámu a vidlice v již tradičním ternovském vzhledu. Rám i vidlice jsou vyvedené v šestkovém hliníku a mají celkovou nosnost 140 kilogramů. Od čistě nákladních verzí se liší především svou délkou, rozvor kol je podstatně kratší. Kompaktní rám se musel vyrovnat s celou řadou výzev. Tou první je, aby jedna velikost pro všechny uspokojila jezdce různých velikostí. Manuál uvádí výšku jezdce od 147 do 190 centimetrů. Testovací jezdec s 187 centimetry se skutečně cítil na horním konci možností rámu – sedlo vytažené dozadu, představec Andros v maximální přední poloze. Univerzálnost rámu je možná díky extrémně vzpřímenému posedu. K němu pomáhá vysoká řídítková tyč s nastavitelným představcem Andros, který známe také z některých skládaček Ternu. Do vzpřímené polohy jezdce dostane i sedlo Velo Tern Upright, kde už název indikuje způsob sezení.

Sedlo je spíše židlí nebo lavicí než klasickou úzkou štikou, jak ji známe z biků nebo silniček. Jeho okraje jsou při jízdě cítit pod stehny, a umím si představit, že někteří jezdci sáhnou po užším modelu. Na druhou stranu je sedlo v kombinaci s odpruženou sedlovkou RideEasy Suspension s 35 milimetry zdvihu a vzduchovou patronou velmi pohodlné. Na rozdíl od mnoha odpružených sedlovek RideEasy skutečně funguje. Reaguje na každý otřes kola a pod zadkem cestuje nahoru a dolů.

Sedlo je v kombinaci s odpruženou sedlovkou RideEasy Suspension s 35 milimetry zdvihu a vzduchovou patronou velmi pohodlné. Na rozdíl od mnoha odpružených sedlovek RideEasy skutečně funguje.

Rám je i přes dobrou sedlovku velmi tvrdý, což je způsobeno jeho kompaktním designem. Určitě by si zasloužil odpruženou vidlici, jako mají některé nákladní modely. Jízda na NBD třeba na kočičích hlavách je i přes vynikající sedlovku přece jen docela drncavá. Tento problém lze zčásti odstranit podhuštěním dvoupalcových plášťů Schwalbe Big Apple, při velkém nákladu ale nejde podhušťovat do nekonečna. Kolo v téhle cenové kategorii by si přední odpružení zasloužilo.

Na každý pád má kompaktní design jeden zajímavý vedlejší efekt – kolo zatočí skutečně velmi obratně na pětníku, aniž by to ohrožovalo jeho stabilitu. Díky motoru umístěnému v šlapacím středu a baterii hned za sedlovou tyčí je těžiště nízko a blízko středu kola a kolo je neuvěřitelně stabilní. Všechny tyhle vlastnosti jej činí premiantem v městském provozu, legální manévry, jako je opatrné podjíždění, překonávání přejezdů pro cyklisty, prudké odbočování a jiné úkony vyžadující obratnost, se s kolem dělají velmi snadno. Další předností kola je rám s velmi nízkým nástupem a s dlouhým prostorem pro pohodlné překročení rámu bez nutnosti vytáčet špičku do strany. Jde o výrobek s nejnižším nástupem ze všech dostupných modelů s motorem Bosch. Toto je výhodou především pro starší cyklisty s pohybovým omezením.

Kolo zatočí skutečně obratně na pětníku, aniž by to ohrožovalo jeho stabilitu. Díky motoru umístěnému v šlapacím středu a baterii hned za sedlovou tyčí je těžiště nízko a blízko středu kola a kolo je neuvěřitelně stabilní.

Dojezd, skladování a transport

Pohon kola je postaven na motoru Bosch Performance 300 % Assist s kroutivým momentem 65 Nm a omezovačem rychlosti při 25 km/h. Baterie Bosch PowerPack má kapacitu 500 Wh. Ovladač a displej umožňují volbu čtyř intenzit přípomoci – eco, tour, sport a turbo. Podle výrobce v téhle konstelaci ujedete 51 až 118 kilometrů. Při plném nasazení v turbo režimu jsme baterii vyprázdnili již po třiceti kilometrech. Na druhou stranu po skoro osmdesáti kilometrech v kopcovitém terénu při inteligentním střídání režimů eco, tour a sport jsme měli v baterii ještě skoro polovinu energie, a tak lze patrně ujet na jedno nabití i více než inzerovaných 118 kilometrů.

Nabíječka je relativně lehká, proto není problém vozit ji s sebou a v případě vybití baterii rychle oživit alespoň pro krátký dojezd. Pro většinu smrtelníků to znamená, že na typickém výletu v české krajině baterii nevybijí a domů dojedou bez problémů. A když přece jen dojde šťáva, kolo má pořád pět rychlostí a lze na něm hezky pomaličku jet i bez přípomoci.

Při inteligentním střídání režimů eco, tour a sport jsme měli v baterii ještě skoro polovinu energie, a tak lze patrně ujet na jedno nabití i více než inzerovaných 118 kilometrů.

Důležitá je i manipulace s kolem mimo vlastní jízdu. O chůzi s kolem do kopce se stará funkce Walk Assist. Po zmáčknutí bočního tlačítka a tlačítka + se kolo samo rozjede rychlostí chůze, do kopce to skutečně funguje. Otravné je, že musíte celou dobu držet tlačítko +, což je třeba v terénu trochu obtížné. Ale jde to. Do schodů už kolo musíte tlačit vlastní silou případně jej vzít hezky postaru do teplejch. Mějte přitom na paměti, že váha kola s oběma nosiči je bez jakéhokoli nákladu přes pětadvacet kilogramů. Ne každý tuhle tíhu zvládne, a tak před koupí dobře promyslete, kde budete kolo parkovat a jak jej budete převážet.

Manipulace s kolem je často úsilím pro dva lidi. Skladování je usnadněno možností parkovat kolo vertikálně na zadním nosiči. Když k tomu složíte řídítka a jejich nosnou tyč a zasunete sedlo, vejde se kolo do překvapivě malého prostoru, jako je předsíň bytu nebo osobní výtah. Horizontálně se po složení vejde také do auta při sklopení zadní sedačky. Jen si vyzkoušejte, zda to skutečně zvládnete sami, aniž byste si hnuli zády. Při parkování v nevyhřívaných prostorách berte v zimě baterii s sebou a skladujte ji při pokojové teplotě nebo alespoň mimo dosah mrazu.

Skladování je usnadněno možností parkovat kolo vertikálně na zadním nosiči. Když k tomu složíte řídítka a jejich nosnou tyč a zasunete sedlo, vejde se kolo do překvapivě malého prostor.

Kolo má několik zajímavých doplňků, které přispívají k pohodlné a bezpečné jízdě. Patří mezi ně přídavný přední nosič s velkou plochou, kam lze snadno přidělat větší zavazadlo, jako je batoh nebo převážená krabice. Nosič je umístěn na rámu, nikoli na vidlici, a tak nemá žádný negativní vliv na řízení. Vzadu je nosič součástí základního vybavení a lze na něj dokoupit třeba sedačku pro dítě nebo různé doplňky pro převážení nákladů.

Pohon je na dvacetipalcová kola přenášen řemenem, nikoli řetězem, a tak je pohonné ústrojí vždy pěkně čisté bez šmíru způsobeného oděrem kovu a prachu. Brzdy Magura MT4 připomínají, proč jsou magury považovány za jedny z nejlepších brzd na světě. Při zmáčknutí pák je přenos síly tak plynulý, že máte pocit, jako by kolo bylo vybaveno ABS. O viditelnost se starají světla Tern Valo Direct vpředu a Herrmans vzadu. Přední světlo skutečně osvítí cestu před kolem a lze jej využít i na neosvětlených cestách. Pohodlí pomáhají i kvalitní blatníky a kryt řetězu. Kryt řetězu nám mnohokrát vyskočil po kontaktu se schodem nebo jinou překážkou, ale lze jej vždy bez problémů vrátit zpět.

Při zastavení lze kolo opřít o zadní stojánek Ursus, lepší by byla parkovací vidlice ve středu kola. Proti zcizení je kolo vybavenou integrovaným zámkem Abus, jehož klíč slouží zároveň k odemčení baterie. Klíč od baterie tak vozíte stále s sebou. Za zmínku stojí i neklouzavé městské pedály a ergonomické gripy. Kolo je zkrátka ve všech směrech připraveno na bezpečnou a rychlou jízdu městem i venkovem a netřeba se bát ani delšího výletu.


Plusy

+ kompaktní rám s velkou stabilitou i manévrovatelností

+ rám s velmi nízkým nástupem a s dlouhým prostorem pro pohodlné překročení rámu

+ vysoká nosnost kola

+ velký výběr režimů přípomoci pro dlouhý dojezd

+ kvalitní odpružení v sedlovce

Minusy

– tvrdá jízda po dlažbě


 

Tern NBD S5i je kompaktní městské elektrokolo, které uveze překvapivě velký náklad.

rám a vidlice                          hliník 6061

motor                                      Bosch Performance 300 % Assist, 65 Nm

baterie                                    Bosch PowerPack 500 Wh

asistence                                Eco, Tour, Sport, Turbo

dojezd                                    30 – 120 km podle volby přípomoci