Elegán s nízkým nástupem

V Decathlonu vyrábějí neuvěřitelné spektrum sportovního nářadí a oblečení od běžeckého vybavení přes cyklistiku po myslivost a golf. Za roky jeho působení na českém trhu jsme získali přehled minimálně v oblasti outdoorového vybavení a cyklistiky. A až na malé výjimky jsme byli vždycky příjemně překvapeni. Nejinak tomu bylo i v případě elektrického Rockridera E-ACTV 500 s nízkým nástupem, kterého jsme dostali do ruky na přelomu jara a léta.

text Petr Štěpánek, foto Jan Veselý

Kolo má elegantní spodní rámovou trubku ve tvaru S s integrovanou baterií. Motor je integrován do šlapacího středu. Díky masivní spodní trubce a spojení kolem motoru nijak nechybí horní rámová trubka a kolo tak má velice nízký nástup. To přijde vhod každému, kdo má omezenou hybnost dolních končetin nebo často vozí náklad či dítě v sedačce.

Motor je integrován do šlapacího středu. Díky masivní spodní trubce a spojení kolem motoru nijak nechybí horní rámová trubka a kolo tak má velice nízký nástup.

Přípomoc, displej a nabíjení

Vlastní motor je Yamaha PW-C2 s výkonem 250 W a maximálním krouticím momentem 55 Nm. Přípomoc je rozdělena do pěti stupňů. Režim číslo 1 je nazván eko a při 100W úsilí jezdce přidá asi 70 W, dvojka je tour a přidá 150 W, trojka je sport a přidá 220 W a nakonec číslo 4 je boost a přidá 280 W. Motor má také walk a assist módy, kdy můžete s kolem jít do kopce a motor vám s ním pomáhá i při chůzi, nebo naopak v sedle kola můžete po omezenou dobu ždímat z motoru i baterie maximální výkon. Dobře čitelný displej vedle běžných údajů jako rychlost nebo ujeté kilometry ukazuje také sílu působící na pedály z vašich nohou nebo sílu přípomoci. Je docela zajímavé se podívat, jak využít přípomoc. Nastavíte-li si čtyřku a šlapete-li 200 W, což je pro každodenní jezdce celkem realistický výkon, motor vám přidá až 280 W. S určitou mírou nerovnoměrnosti šlapání a přípomoci se tak dostáváte nad 400 W, což je v podstatě výkon profesionálního jezdce. Displej má i port USB-A, a tak můžete za jízdy nabíjet svůj telefon nebo GPSku. Akumulátor je Li-ion s napětím 36 V a kapacitou 504 Wh. Vlastní bateriové články jsou od Samsungu, a je tak zajištěna jejich dlouhá životnost, výrobce garantuje 500 plných cyklů. K nabíjení lze použít přiloženou dvouampérovou nabíječku, kompatibilní je i s rychlejší čtyřampérovou. Celá soustava je voděodolná, což jsme vyzkoušeli v letním dešti. Baterie není ani utěsněná, voda prostě protéká kolem ní a rám opouští v dolní části.

Kolo jsme na přelomu jara a léta protáhli počasím všeho druhu, jeli jsme v průtrži mračen i po prašné cestě v teplém počasí. Voda ani prach na chod elektrických součástí neměly žádný negativní dopad, kolo po zapnutí fungovalo bez problémů.

Vybavení a kokpit

Kolo se dodává ve čtyřech velikostech od S až po L a poslouží jezdcům od 150 do 200 centimetrů výšky. Individuálnímu poladění slouží nastavitelný představec od -10° do +60°. Svou polohu si tak najdou vyznavači sportovní jízdy i městští cruiseři. O odpružení se stará vidlice Suntour SF15 NEX-E25 se zdvihem 63 milimetrů. Vidlice je pružinová, vcelku primitivní bez uzamykání a nastavení, ale na městskou dlažbu nebo drobné nerovnosti polní cesty bohatě stačí. Na každý pád by si kolo zasloužilo lepší vzduchovou vidlici s uzamykáním, jeho rozsah použití by se tak rozšířil i na složitější terén. Řazení na kole je Microshift Acolyte, opět tedy velmi základní výbava. Řazení je velmi syrové, po jednom pastorku, nicméně zcela spolehlivé a přesné. Kazeta o rozsahu 12-42 zubů je svým rozsahem dostatečná i bez použití motoru. Přední tác má 38 zubů. Brzdy jsou hydraulické kotoučové Tektro T280 s kotouči o průměru 160 milimetrů. Jejich chod je hrubší než u Shimana nebo Magury obdobné kvality, ale jejich spolehlivost je srovnatelná. Pláště Rockrider Protect+ jsou celkem masivní, mají vrstvu proti proražení a my jsme je nepíchli na zanesených okrajích pražských silnic ani jednou. Sedlo Rockrider Trekking je pohodlné, sedlovku lze nastavit na výšku bez nářadí. Kolo je vybaveno stojánkem a blatníky s integrovanými světly napájenými z baterie, svítit si tedy může jezdec celý den. Rám pojme i nosič, sedačku na dítě a košík pro cyklolahev.

Pláště Rockrider Protect+ jsou celkem masivní, mají vrstvu proti proražení a my jsme je nepíchli na zanesených okrajích pražských silnic ani jednou.

Geometrie a dojezd

Kolo jsme na přelomu jara a léta protáhli počasím všeho druhu, jeli jsme v průtrži mračen i po prašné cestě v teplém počasí. Voda ani prach na chod elektrických součástí neměly žádný negativní dopad, kolo po zapnutí fungovalo bez problémů. Jako u většiny elektrokol je třeba před kopcem nebo před zastavením řadit na lehčí převody, kolo se pak lépe rozjíždí. Při rozjezdu nebo záběru v kopci na nejtěžší převod nám střílel řetěz přes nejmenší pastorek, ale včasné přeřazení tomuto problému předešlo a zajistilo hladký chod. Geometrie kola je vyvážená, do kopce lze zůstat v sedle a svištět si to vzhůru. Na velkých nerovnostech je kvůli velmi obyčejné vidlici potřeba přizvednout zadek ze sedla, jinak hrozí kopanec z pevného hliníkového rámu. Tuhle vlastnost ovšem uvítáte při jízdě po rovině, kdy každé opření do pedálů žene kolo vpřed a dá se na něm dobře jet i s vypnutým motorem, což nebývá na elektrokolech běžné. Hráli jsem si i s dojezdem, v běžném městském terénu při nastavení čtyřky jsme po ujetí 30 kilometrů měli ještě 40 procent šťávy v baterii. Při režimu jedna jsme za den vůbec neujeli dost kilometrů, abychom kolo vybili. Což je dobrá zpráva pro všechny jezdce, kteří chtějí kolo v létě používat na vícedenní výlety a nemusí se třeba hned dostat k zásuvce pro dobití akumulátoru. Po několika týdnech ježdění můžeme kolo s klidným svědomím doporučit nejen k ježdění po městě, ale i do lehčího terénu na polní a lesní cesty a k delšímu prázdninovému putování.

Hráli jsem si i s dojezdem, v běžném městském terénu při nastavení čtyři jsme po ujetí 30 km měli ještě 40% šťávy v baterii. Při režimu jedna jsme za den vůbec neujeli dost kilometrů, abychom kolo vybili.


Plusy

+ kolo jede lehce i bez motoru

+ elegantní design

+ blatníky a úchyty pro nosič

+ indikátor síly šlapání

Minusy

– řetěz střílel po nejmenších dvou pastorcích


Decathlon Rockrider E-ACTV 500 je univerzální elektrokolo s nízkým nástupem pro dojíždění ve městě i na výlety do přírody

rám: hliníkový s integrovanou baterií

vidlice: Suntour SF15 NEX-E25 se zdvihem 63 mm

motor: Yamaha PW-C2 s výkonem 250 W a maximálním krouticím momentem 55 Nm

akumulátor: Li-ion s napětím 36 V a kapacitou 504 Wh

hmotnost: 26 kg (vel. L)

cena: 49 999 Kč