text a foto Karel Kuchler

Něžná kráska s ostrým rodokmenem

 

Mladá česká značka Qayron se po svém založení rychle dočkala vřelého přijetí vyznavači náročnějšího terénu. Její záběr je ovšem širší – míří současně na zájemce o gravel biky nebo XC hardtaily. Dámský model Kyra je právě jedním z kol, která mají uspokojit širokou škálu zákaznic od svátečních jezdkyň až po začínající adeptky skutečné horské cyklistiky, tedy té s mozoly na rukou, odřenými koleny a s krví napumpovanou adrenalinem.

 

Kyra se rozhodla sbírat body originálním způsobem – snaží se zkombinovat přednosti klasického hardtailu a pevného trail biku. Qayron si tuto škatulku pojmenoval přiléhavě „backcountry“. Troufalost tohoto záměru podtrhuje cenová kategorie kola, v níž se stavitelé stále ještě nevyhnou kompromisům mezi funkcí a cenou některých komponentů. Než se podíváme, jak se Qayronu nesnadný úkol podařil, zalistujme katalogem. Kyra se nabízí ve třech úrovních výbavy v ceně 24 990–34 990 Kč, vždy ve dvou velikostech, S (postava cca 155–170 cm) a M (170–180 cm). My jsme se v testu vozili na kvalitativně prostředním osazení ve velikosti M. Pokud by kolo zaujalo pány, vězte, že mužské verze modelu najdete v nabídce pod označením RAM (velikosti M–XL).

 

Poctivý základ

Rám hardtailu obvykle nedává mnoho příležitostí k zastavení, tady ale pár detailů zmíníme – vizuálně nás potěšily zahlazené svary hlavové partie, ale i okolo vrcholu sedlové trubky, elegantní vnitřní vedení kabeláže, funkčně potom robustní patky s pevnou osou udávající nekompromisně pozici zadního kola. Ukázkový je prostor okolo pláště, takže pokud byste v budoucnu chtěli přezout na objemnější, máte všude dostatečnou rezervu. Středové pouzdro je klasické závitové, záruka snadné údržby. I když v současné době řetězy z převodníků téměř nepadají, nechybí Kyře doplněk v podobě vodítka. Opět příjemný detail, pouhých pár gramů navíc pro naprostou spolehlivost. Rám působí elegantně a odolně zároveň, je jen škoda, že se ani v „emku“ nevešla příprava pro druhý košík na láhev.

Rámu sekunduje 120mm, vzduchem pružící vidlice SR Suntour Raidon, opět ve verzi s pevnou osou, zamykání u ní najdete na vrcholu pravé nohy, nikoli na řídítkách. Na místo pohonu Qayron povolal jedenáctirychlostní Deore a experimentům se vyhnul i v případě brzd a nábojů, také tady sáhl po Shimanu. Potěší český původ ráfků Remerx, kola ovšem neumožňují bezdušový provoz. Bezdušové nejsou ani pláště Rapid Rob od značky Schwalbe, výrobce prostě s tubeless technologií v této cenové kategorii ještě nepočítá.

Ukázkový je prostor okolo pláště, takže pokud byste v budoucnu chtěli přezout na objemnější, máte všude dostatečnou rezervu.

 

Backcountry v praxi

Kyra nás v sedle vítá spíše kratším vzpřímeným posedem. Nehrozí tu žádné nepříjemné natahování, i po delší porci kilometrů budete pohodlně svírat gripy v dlaních, ne se jen opírat konečky prstů, jak se někdy stává na závodně střižených hardtailech. Vyšší pozice řídítek není daná výrazně zvýšenou hlavovou trubkou, spíše větší konstrukční délkou vidlice – oproti většině pevných kol má Kyra dva centimetry zdvihu navíc. Kombinace vyšší přední části kola a kratšího posedu nám při prvních šlápnutích přinesla lehce větší vratkost ve srovnání se sportovním 100mm bikem, z něhož jsme přesedali. Řešení je naštěstí snadné, přesouváme podložky nad představec a tím tento pocit okamžitě mizí. Takže necháte-li řídítka vysoko, máte pohodlný turistický křižník, spustíte-li je dolů, stává se z kola zábavný čipera, který dokáže na lesní pěšině bleskurychle prokličkovat mezi stromy, ale díky lehce více položené vidlici zůstane stabilní i v rychlejších sjezdech. Tady se kompromis podařil na výbornou.

Dalším prvkem tvořícím univerzalitu Kyry jsou široká řídítka. Podle katalogu měla mít 720 mm, my jsme na testovacím kole naměřili dokonce o čtyři centimetry více. I tohle překvapení potěšilo, protože větší šířka znamená více kontroly nad kolem nejen v terénu. A pokud by snad vzhledem k subtilnější tělesné konstituci jezdkyně byl tento rozměr až příliš, lze konce snadno seříznout. Naopak to samozřejmě nejde.

Kolo dává od prvních šlápnutí pocítit velkou tuhost, každý záběr je provázen adekvátní odezvou a ani v terénu nebude mít žádná bikerka pocit, že by se pod ní Kyra vlnila. Skvělou volbou jsou pláště Schwalbe Rapid Rob, které ochotně peláší po asfaltu i šotolině, ale zároveň se umějí zakousnout do lesního podkladu, když je to potřeba. Opět dobře zvolený kompromis pro pohyb českou krajinou. Tato slova samozřejmě platí v rámci dané kategorie – akceleraci a živost kola nelze srovnávat s modely o tisíce korun dražšími. Stejně tak pláště obstojí v lehkém terénu a na suchu, na blátivé nebo rozbitější traily bude potřeba přezout na obutí s hladovějším vzorkem.

Výbornou funkci z našeho pohledu přinášejí komponenty Shimano Deore. Jedenáctirychlostní sestava zahrnuje převodník s dvaatřiceti zuby a kazetu s obřím rozsahem 11–51 zubů. Trénovanějším jezdkyním může v klesáních chybět těžší převod, tedy desetizubý pastorek používaný u 12polohových kazet. Na straně nejlehčích převodů už ale ošizeny nejsou, kolo nebojácně vyšplhá jakýkoli sklon svahu. Byť bychom mohli sadu Deore zařadit k dostupnějším komponentům, funguje naprosto bez zaváhání, tedy rychle a přesně. Páčky neumožňují odřadit o více rychlostí jedním zdvihem, to však bude pro většinu cyklistek drobnost, které si možná ani nevšimnou. Stejně přesvědčivé představení sehrály i brzdy, po zajetí se blýskly předvídatelným dávkováním i vysokým maximálním výkonem.

U vzpřímeného posedu nehrozí žádné nepříjemné natahování, i po delší porci kilometrů budete pohodlně svírat gripy v dlaních, ne se jen opírat konečky prstů, jak se někdy stává na závodně střižených hardtailech.

 

Kompromisy

Jestli jsme v úvodu mluvili o kompromisech, neměli bychom asi používat pouze superlativy. Pojďme se tedy zasnít, co bychom si představovali jinak. Za první ústupek považujeme už zmíněné ráfky – pokud se majitelka rozhodne pro upgrade kola bezdušovými plášti, nevyhne se pořízení nových zapletených kol. Tento problém řeší vyšší verze Kyry, která již bezdušové ráfky má, navíc o pár milimetrů širší, což se bude v náročnějším terénu také hodit. Dalším obvyklým kompromisem v této kategorii bývá vidlice. Zpočátku jsme byli malou citlivostí Raidonu zaskočeni, po aplikaci silikonového oleje a pár desítkách záběhových kilometrů už byl schopný reagovat na nerovnosti mnohem lépe. Nastavení tlumení odskoku funguje dobře, lockout také, takže nakonec nejde o zklamání. Kdo se ale někdy svezl na vidlici z vyšší kategorie, horší citlivost odpružení zaznamená. Sportovněji laděné bikerky jezdící dynamicky ze sedla mohou také postrádat ovládání lockoutu vyvedené na řídítka, pro zamčení vidlice je nutné sáhnout na korunku.

Byť bychom mohli sadu Deore zařadit k dostupnějším komponentům, funguje naprosto bez zaváhání, tedy rychle a přesně.

 

Schizofrenie, nebo univerzalita?

Qayron Kyra je kolo zábavné, pokud jde o jízdní vlastnosti, poctivé, co do kvality rámu i komponentové výbavy, a trochu rozporuplné, pokud jde o charakter. V terénu si říkáte, jaké by to asi bylo skvělé s širšími bezdušovými plášti, teleskopickou sedlovkou (na tu má ale kolo přípravu) a třeba s ještě kratším představcem. Na cyklostezce přemýšlíte, zda by se někde nedalo ušetřit pár stovek gramů a udělat z Kyry ještě většího rychlíka. Ale ano, ovšemže dalo! Jen to s limitovaným rozpočtem nedokáže žádný výrobce. Kyra je postavena jako mimořádně univerzální základ, který obstojí i v továrním osazení, navíc ale své majitelce nabídne po výměně několika komponentů ještě více zábavy v terénu nebo naopak rychlosti při výletech po zpevněném povrchu.

 


Qayron Kyra 3

V Jestřebích horách se nerodí pouze kola určená pro Trutnov trails a jiné MTB resorty. Model Kyra se stejně dobře jako na lesní pěšině vyjímá i na cyklostezce za městem.

 

rám hliník 6061, pevná osa boost

vidlice SR Suntour Raidon 32 Boost LOR, zdvih 120 mm

kola náboje Shimano MT400, ráfky Remerx Rocky Disc

pohon Shimano Deore 1×11 (převodník 32 z., kazeta 11–51 z.)

brzdy Shimano Deore M4100 (kotouče 180 mm)

hmotnost 13,3 kg (velikost M, bez pedálů)

cena 29 990 Kč


Plus

zpracování rámu, pevné osy, ovladatelnost v terénu, bezchybná funkce řazení a brzd Shimano Deore

Minus

základní model ráfků bez technologie tubeless, lockout na korunce vidlice