Celopéro do města i do přírody
Rock Machine nás před rokem příjemně překvapil Crossridem ‒ masivním e-bikem do města s pořádnou vidlicí a zasouvací sedlovkou. A letos nám jej do testu dodala v celoodpružené verzi s nízkým nástupem. Jak jsme si kolo užili během letošního jara s počasím jako na houpačce?
text Petr Štěpánek, foto Jan Veselý
Kolo jsme si užili náramně. Cestovní bike se 100 mm zdvihu vpředu, se 100 mm vzadu a se 100 mm na sedlovce? Ano, čtete správně. Nemluvíme o rovné dani, ale o rovném odpružení ‒ pěkně všude hezky stejně a světe, div se! Ono to funguje. Vzhledem k tomu, že se jedná primárně o cestovní kolo s blatníky, šli jsme tuhle výzvu vyzkoušet do ulic stověžaté matičky Prahy. A ejhle, otravná dlažba se pod vidlicí a zadní stavbou měnila v příjemný neobtěžující povrch a po pár kilometrech jsme už ani při větších nerovnostech nevstávali ze sedla. Zadní stavba možná houpala až moc, ale trocha dofouknutí a pár otočení zářivě zelenkavým kolečkem vrátily kolu rovnováhu, aniž by ubraly na pohodlí. Na dlouhé červené na semaforech šlo zasunout sedlovku, nechat obě nohy na zemi a rozhlížet se. Na zelené stačilo pořádně šlápnout do pedálů a kolo se rozjelo až k zákonem povoleným 25 km/h. Jen doporučuji před zastavením zařadit o pár pastorků do lehka, rozjedete se potom mnohem snadněji, zvláště do kopce. Nepředvídavost mne párkrát vytrestala, několikrát jsem se do kopce kvůli těžkému převodu nerozjel.
Cestovní bike se 100 mm zdvihu vpředu, se 100 mm vzadu a se 100 mm na sedlovce? Ano, čtete správně.
Elektropohon do sta kilometrů
Prozkoumali jsme, co se na tomhle turistickém kole skrývá. Předně je to středový elektropohon Sport Drive o maximálním výkonu 500 W a krouticím momentu až 90 Nm. Jeho chod byl plynulý, relativně tichý, při jízdě do kopce dostatečně silný a spolehlivý bez prodlev a výpadků. Jenom při hraniční rychlosti 25,4 km/h v momentu odpojení a připojení bylo v pedálech a v celém kole cítit jakési brnění, jako by nedošlo k úplnému odpojení nebo připojení motoru. Tenhle pocit se při této rychlosti objevoval pořád, dalo se na něj zvyknout, ale určitě by se jezdec cítil lépe bez něj.
Dostáváme se k integrované baterii stejné značky o kapacitě 500 Wh. Baterie je vyjímatelná, má však jednu nevýhodu. Po vyjmutí potřebujete pro její nabití redukci, a tak je třeba vedle nabíječky vozit ještě redukci a neztratit ji. Na nejvyšší čtvrtý stupeň jsme bez problémů ujeli třicet kilometrů a na jedničku podle terénu ujedete skoro stovku. Velký displej dává informace o délce výletu, rychlosti aktuální i průměrné, o frekvenci šlapání, o stavu baterie, o stupni a intenzitě přípomoci a o zapnutí/vypnutí světel. Ovládat se přitom dá bezpečně z řídítek, stejně jako zasouvací sedlovka.
Dlažba není problém…
Z dalšího vybavení nás zaujala pevnost rámu z šestkové slitiny hliníku kompenzovaná vzduchovou vidlicí RockShox Judy Silver TK na 15mm ose se zdvihem 100 mm a zadním vzduchovým tlumičem DVO OPAL E3 také se zdvihem 100 mm. Tlumič reagoval na nejmenší nerovnosti naprosto úžasně a přispěl k velmi pohodlné jízdě. Choval se úplně jinak v terénu a na silnici, takže jsme jej často přenastavovali k tomu určeným ladicím kolečkem, a po pár jízdách jsme znali optimální ladění do terénu i na městskou dlažbu. Při přesunech po asfaltu jsme jej otáčeli na doraz, v divokém terénu otvírali zcela. A všude to uměl na jedničku. Devítirychlostní řazení Altus 42×11-36 stačilo, motor to zvládl i do prudkého kopce. Bez motoru to úplně nešlo, ale o tom elektrokolo není, kupuje se kvůli motoru a s ním se také používá. Parádní byly i blatníky, během letošního aprílového jara jsme si je užili beze zbytku a hlavně v suchu. Nosič je minimalistický a na klasické brašny je potřeba redukce. Kola byla nesena náboji ONE1, ráfky Start J30 na gumách Rubena Cheetah 29×2,35 palce. Pláště jely skvěle na suché cestě všeho druhu, na blátě ale klouzaly a kdo jezdí často blátivým terénem třeba na podzim po polňačkách, určitě kolo přezuje do něčeho drsnějšího.
Tlumič reagoval na nejmenší nerovnosti naprosto úžasně a přispěl k velmi pohodlné jízdě. Choval se úplně jinak v terénu a na silnici, takže jsme jej často přenastavovali k tomu určeným ladicím kolečkem, a po pár jízdách jsem znali optimální ladění do terénu i na městskou dlažbu.
…a jde to i přes bludný kořen
Kolo jsme vzali také do terénu a tam jsme teprve koukali. Pod nohama se nám vyklubalo plnohodnotné terénní celopéro, na kterém šlo se zasunutou sedlovkou a povoleným tlumičem sjet cokoli. Vidlice Judy sice váhavě stíhala, ale nějaký ten kámen nebo kořen ji nepřekvapil, a vždy jej jednoznačně překonala. Absence horní trubky dávala jezdci velký prostor, když musel nečekaně zastavit nebo s kolem zacvičit na větší překážce. Rám se přitom vůbec nekroutil, jeho pevnost byla obdivuhodná. Někdy bychom na překážce uvítali, kdyby bylo kolo o pár kilo lehčí, bylo těžké ho dostat do vzduchu, ale u elektrokola to tak zkrátka je, baterie i motor něco váží. Zase ušetří spoustu práce cestou nahoru. Crossride vás doveze nejen do práce nebo do školy, ale díky blatníkům a nosiči můžete vyrazit i na dlouhé prázdninové putování nebo naopak si cestou z práce hezky zablbnout někde v lese na singletreku. A o tom to přeci je!
Kolo jsme vzali také do terénu a tam jsme teprve koukali. Pod nohama se nám vyklubalo plnohodnotné terénní celopéro, na kterém šlo se zasunutou sedlovkou a povoleným tlumičem sjet cokoli.
Plusy
+ skvělý tlumič
+ zasouvací sedlovka
+ organický celek do města i do terénu
+ blatníky
Minusy
– redukce pro nabití baterie mimo kolo
Rock Machine Crossride E450 FS Touring je kolem na výlety, do města i do těžkého terénu
rám: Alloy Al.6061-T6 Custom Tubing, geometrie Fun Ride
vidlice: vzduchová RockShox Judy Silver TK,100 mm zdvihu
tlumič: vzduchový DVO OPAL E3, 100 mm zdvihu
motor: integrovaný středový Sport Drive MD250S, max. 500 W, až 90 Nm
baterie: integrovaná Sport Drive 500Wh, 36 V
sedlovka: teleskopická se zdvihem 100 mm
cena: 88 990 Kč











