Cestou necestou na rudém oři

 

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý                                        

 

Merida, jeden z největších výrobců kol na světě, pokračuje ve vylepšování svých gravelbikes – kol určených pro polní a lesní cesty nebo cyklostezky bez asfaltového povrchu. Nebojí se přitom kombinovat materiál ani geometrii. Cílí přitom na sportovní jezdce, kteří chtějí o víkendu objet svou oblíbenou trasu bez ohledu na povrch, ale i na odvážné cestovatele, kteří se nechají unášet krajinou a pod koly jim ubíhá tu asfalt, onde polní cesta, tam zase lehký singltrek.

 

Meridu SILEX jsme dostali do testu v nejvyšší hliníkové verzi 700. Na první pohled položená vidlice (71°) a kolmá sedlová trubka (74°), dlouhá horní rámová trubka a krátký představec a vysoká hlavová trubka napovídají, že se jedná o obojživelníka s důrazem na dobrou manévrovatelnost a pohodlí. Hned při nasednutí je poznat vyšší posed, který dává dobrý rozhled na cestu před jezdcem, při úchopu za spodek beranů ale umožňuje i svižnější aerodynamickou jízdu. Je obtížné se rozhodnout, zda si na kole člověk připadá víc jako biker nebo silničář. Vyšší posed dává pocit biku, vlastní jízda je spíš jako na kvalitním zimáku – cyklokrosovém kole. Tahle nejistota je pro hliníkový štěrkolet vyznamenáním. Meridě se zjevně povedlo udělat kolo pro oba povrchy i styly jízdy.

 

Obratná jízda i potřebná stabilita

V deštivém předjaří vedlo našich pár prvních vyjížděk převážně po zpevněných cestách s dominancí asfaltu. Tam si SILEX počínal jako zkušená silnička, dobře vedl, ochotně uháněl vpřed. Snad jen kola Merida Expert XC Alloy působila trochu těžkopádně a bránila se rozjezdu i akceleraci. Plně rozjetá na rovině držela nasazené tempo, ale určitý pocit dřiny se nevytratil ani tam. Zkusili jsme nasadit lehčí pár kol a bicykl skutečně obživl. Vlastní rám z šestkové hliníkové slitiny a vidlice z karbonu si na silnici vedly úžasně, pevnost materiálu je skutečně vysoká, síla ze šlápnutí se nikde neztrácí, náklad vzadu ani vpředu rámem nebo vidlicí nepohne. Tahle pevnost konstrukce je doprovázena příjemným pohodlím akcentovaným karbonovou sedlovkou. S pokračujícím jarem vedly naše cesty stále častěji do terénu, kde teprve mohly vyniknout vlastnosti dané zvláštní geometrií. Krátký představec a položená vidlice umožňovaly obratnou jízdu, kolo si přitom zachovalo potřebnou stabilitu. Dlouhá horní rámová trubka a karbonová vidlice a sedlovka zase zajistily opravdu vysoké pohodlí, aniž by ubíraly na efektivitě jízdy. Ten, kdo kolo vyvíjel, se opravdu trefil. S výjimkou největších překážek se kolo přes nerovnosti přenášelo bez otřesů a zcela plynule. Až měl jezdec chvílemi nutkání podívat se pod sebe, zda tam přece jen není ukryt nějaký pružinový element. Dle výrobce lze do rámu a vidlice také nasadit 27,5palcová kola (650B) s dvoupalcovými plášti, což z Meridy udělá slušný monstercross do terénu.

 

Vysoká univerzalita

Co dalšího umožnilo tuhle hladkou jízdu? Již zmíněná kola Merida Expert XC Alloy byla obuta do plášťů Maxxis Rambler. Vysoký rozsah nahuštění a smíšený vzorek jim dávají skutečně velkou univerzalitu. Plně nafoukané jely dobře po silnici, podhuštěné v terénu odvedly dobrou práci na všech površích snad s výjimkou hlubokého bahna. Ale vedly si dobře i na vlhkých cestách. Kolo je osazeno excelentní gravelovou sadou Shimano GRX 810 s mechanickým řazením a hydraulickými brzdami. Obojí fungovalo na jedničku. Ocenili jsme dva převodníky vpředu s 31 a 48 zuby a jedenáctipastorkovou kazetu s rozsahem 11–34 zubů vzadu. Velký tác se hodil na silnice a po rovině, malý v terénu a do kopců. S poměrem 31/34 jsme si vystačili všude a 48/11 se hodilo pro sobotní vyjížďky se silničáři. Přesnost řazení je na úrovni Ultegry, nestalo se ani jednou, že by řetěz v cestě nahoru nebo dolů zaváhal. Podobně spolehlivé byly brzdy. I v nejprudším terénu se chovaly jako nejlépe seřízené bikové brzdy, jejich plynulý nástup přitom umožňoval rozumné dávkování i na mokré silnici. V jarních deštích nepískaly a za celý test jsme brzdy ani řazení nemuseli seřizovat. Příjemným prvkem je i oversize středové složení, kdy jsou ložiska uložena hezky v rámu, a tím pádem lépe chráněna před elementy než donedávna populární vnější ložiska. Ostatní součástky jsou označeny jako Merida housebrand a svou funkci plní dle očekávání. Za zmínku stojí ještě sedlo doplněné kapesním nářadím pro případ drobných oprav přímo na cestě. Celý tenhle komplet váží i s pedály jen lehce přes deset kilogramů, což je na kolo určené i do terénu velmi slušný výsledek.

 

Na dlouhá putování i každodenní jízdu

Jak už jsme uvedli výše, kolo je doma v každém terénu a je pohodlné. Vedlejším efektem položené vidlice a vzpřímenějšího posedu je vhodnost kola pro jízdy po městě. Rozhled je z něj výborný a dopředu posazené přední kolo vylučuje jakýkoli kontakt nohy v záběru s pneumatikou. Možnost upevnění předního i zadního nosiče, několika lahví nebo větší podsedlové brašny dělají z kola výborného adepta na dlouhá putování nebo každodenní jízdu do práce nebo do školy. Dá se říci, že pokud nemáte puzení jezdit nejtěžší singltrek plný dropů, může vám Merida Silex posloužit na veškeré vaše ježdění.

 

+ vybalancovaná geometrie pro různá využití

+ vysoká míra pohodlí

+ osazení Shimano GRX

 

– těžkopádná kola

 

Merida Silex 700

To je gravelbike vhodný na jakoukoli cestu s možností připevnění zavazadel

 

rám             Alu Triple butted 6061

vidlice        karbon

osazení       Shimano GRX 810

hmotnost    10,6 kg s pedály vel. M

cena           57 990 Kč