S expedičním speciálem až na kraj světa

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

Decathlon před lety překvapil dostupnou řadou kvalitních kol Riverside. Díky dobré zadní stavbě a příznivé ceně jezdci snadno přišli ke hbitému kolu schopnému rychlé jízdy. Letos na jaře se nám dostala do ruky expediční verze Riverside Touring, kterou pro tuto sezonu připravili francouzští vývojáři. A rodokmen odzkoušených předchůdců nezapřela. Navíc, takovýchto expedičních speciálů je na trhu minimálně, a my proto byli opravdu potěšeni, že vám ho můžeme představit.

Riverside Touring působí na první pohled velmi mohutně. Hliníkovým trubkám řady 6061 dodává vojenská khaki barva ocelový vzhled mohutného obrněnce. Trubky jsou skutečně masivní především v hlavové oblasti a vypadají nezničitelně. Směrem dozadu hmoty ubývá, přesto je i zadní stavba extrémně pevná. Nasazení zadní vidlice na sedlovou trubku v nestejné výši vzhledem k horní trubce celou zadní stavbu ještě zesiluje. Pevnosti pomáhá i zadní nosič připevněný na celkem šesti místech oproti tradičním čtyřem. Vzhled rámu jasně odpovídá účelu kola – tím je jízda s velkým nákladem vpředu i vzadu. Díky tomu je kolo vhodné i pro dojíždění do práce či do školy, kdy s sebou člověk veze náklad v podobě laptopu nebo dalších potřeb a pomůcek k práci nebo studiu.

Osvědčený hliník

Rám a vidlice ze šestkového hliníku mají neuvěřitelných 33 návarků, díky nimž na ně lze přišroubovat nejen přední a zadní nosič, ale také držáky bidonů, zámku, telefonu, brašen a dalších břemen dle jezdcovy fantazie. Nosnost kola je solidních 170 kilogramů, přičemž zadní nosič uveze čtyřicet a přední dvacet kilo. Při celkové váze jezdce a nákladu ve výši 150 kilogramů rám i vidlice solidně držely stopu a kolo pod nákladem nijak neuhýbalo. Umístění nosičů je propracované, i plně zatížená přední vidlice dobře vede a je stabilní. Kolo neplave a i při cestě do kopce jede sice pomalu, ale jistě. Energie vložená šlapáním se neztrácí, ale poctivě se přenáší přes zadní stavbu na zadní kolo a trpělivě a efektivně posouvá stroj pod jezdcem vpřed. Snad jediným vedlejším efektem této pevnosti je značná tvrdost rámu i vidlice, která se při jízdě v terénu může promítnout v menší pohodlí, případně v horší ovladatelnost v kamenitém sjezdu. Tento nedostatek však lze do značné míry kompenzovat velikostí a podhuštěním předního pláště. Jen je třeba zvolit dobrý kompromis mezi pohodlím a rizikem průrazu duše či pláště. Těžší jezdci shledají kolo pohodlnějším a totéž platí i pro kolo s plným nákladem. Pro vyzkoušení nosičů nám z Decathlonu půjčili expediční brašny Riverside, jejichž voděodolnost jsme měli možnost vyzkoušet v jarních deštích. Na nosičích seděly spolehlivě a jejich snad jediným nedostatkem byla nenastavitelnost délky úchytu postranních spon, což do určité míry limitovalo naplnění brašen. Z pohledu spolehlivosti proti vodě je to ale docela pochopitelné řešení. Obdobně spolehlivé byly i podsedlová expediční brašna a brašna na řídítka.

Tradiční pohon

O pohon vpřed se stará tradiční klasika 3×10 a je to jednoznačně dobře. Výhody tohoto systému v podobě nepřeberného množství kombinací řazení vysoce převyšují tradovanou obavu z trojpřevodníku vpředu. V provedení Shimano XT s dlouhým ramínkem přehazovačky a pevným přesmykačem je řazení zcela spolehlivé a bez přeskoků mezi pastorky nebo převodníky. Do kopce tak lze jet na nejlehčí převod a i z nejprudšího kopce se dá v případě potřeby přišlápnout a zrychlit. Rozsah vzadu je 11–36 zubů, vpředu 26–48. Z řady Shimano XT jsou i oba náboje. Přední přitom obsahuje dynamo, které nejen rozsvítí přední a zadní světlo se čtyřminutovou výdrží, ale také umí nabít baterie nebo GPSku. Jen pozor – při nabíjení je třeba vypnout světlo, a tak se vyplatí vozit s sebou ještě blikačky nezávislé na dynamu pro případ, že budete potřebovat nabíjet i za jízdy za šera či potmě. Dobíjení nebylo dost silné na nabití iPhonu. Pokud tedy jedete do skutečně odlehlých oblastí, je dobré si předem odzkoušet, jaké baterie nebo powerbanku dynamo utáhne.

Spolehlivost na cestu

Kolo má i další vychytávky potřebné pro každodenní jízdu. Dominuje v nich kožené sedlo Brooks B17 Imperial, které patří mezi nejpohodlnější sedla na trhu. Jen při velmi nízkých teplotách jeho kůže studí, to se však dá řešit potahem sedla nebo polstrováním kalhot. V horkém létě naopak kůže skvěle odvádí vlhkost a je nade všechny umělé materiály. Opakem jsou na rovných řídítkách umístěné korkové gripy, které teplo vracejí v takové míře, že na dotyk působí, jako by hřály i přes rukavice. Alternativní polohu rukou umožňují kovové rohy. Přesto by pro dlouhé cesty na kole asi lépe posloužily offroadové berany, možných pozic rukou je na nich ještě o něco víc. Decathlon je nabízí na sesterském gravelovém modelu. Na spolehlivost jízdy a pohodlí mají vliv také pláště Schwalbe Marathon Plus Tour v šíři jeden a třičtvrtě palce. Jsou téměř neprorazitelné a podle nahuštění buď pěkně jedou, nebo poskytují větší pohodlí – stačí si vybrat, co je na cestě důležitější. Při správném tlaku dokážou obojí. Namontovány jsou na kolech s 36 paprsky a dvoustěnnými ráfky s vysokou životností. O zastavení kola se starají mechanické kotoučové brzdy TRP Spyke kompatibilní s destičkami Shimano. Za vlhka proti nečistotám z cesty jezdce chrání kovové dvoustěnné blatníky, připevněné k rámu. Pro ježdění v jarních přeprškách se ukázaly jako naprosto dostačující a uchránily jezdce i před blátem z polních cest. Při jarním cestování do práce i na výlety se nám kolo jevilo jako naprosto spolehlivý a vyrovnaný stroj, který poslouží každému, kdo na kolo sedá každý den. A je v podstatě jedno, zda každý den vyráží stejnou cestou do práce, nebo naopak objevuje vždy nová místa. Nebo zda se chystá na dlouhou expedici, pro kterou je toto kolo zvláště vyrobeno. Riverside ho pokaždé spolehlivě doveze do vytyčeného cíle.


Pokud byste tento produkt na webových stránkách výrobce aktuálně nenašli, nastavte si na nich hlídacího psa. Jakmile bude kolo dostupné, výrobce vás bude informovat. Aktuálně se zásoby mění každým dnem…


+ dokonale vybalancovaný expediční rám a vidlice

+ přehršel návarků pro jakýkoli náklad

+ kvalitní pohon v XT kvalitě

– pro někoho příliš tvrdý rám

Riverside Touring

Je vychytané expediční kolo s potenciálem dovést vás bez nutnosti oprav do mnoha cizích zemí

rám a vidlice       hliník 6061

řazení         Shimano 3×10

brzdy          mechanické kotoučovky TRP Spyke

hmotnost    17 kg (s dvěma nosiči, pedály, světly, dynamem, blatníky)

cena           32 999 Kč


Osobní zkušenost cestovatele

V minulém roce jsem s kamarádem vyrazil na cyklotúru na kole Riverside Touring 900 ze Zlína do rumunského města Konstanca u Černého moře. Cesta se odvíjela na trase Zlín-Bratislava-Budapěšť-Arad-Transfagaraš-Bukurešť-Konstanca. Tachometr se mi zastavil na čísle 1666 km, které mi trvaly ujet 17 dnů.

Když jsem si připravoval materiál na cestu, nemusel jsem se nijak omezovat nosností nosičů. Přední nosič má totiž maximální nosnost 20 kg a zadní dokonce 40 kg. Na kolo jsou tyto nosiče připevněny pomocí šesti šroubů, což je znát na celkové tuhosti kola, ze které jsem byl překvapen. Kolo je dále osazené dynamem Shimano Deore XT, které umožňuje svítit nebo dobíjet powerbanku (nabíjení powerbanky, která měla kapacitu 12 000 mAh, trvalo asi 5 hodin), GPS a další věci (USB pro nabíjení je vyvedeno do představce). Dynamo nabíjelo od rychlosti 8 km/h, což je dobré, když chcete být soběstační. V Rumunsku není mnoho míst, kde by bylo možné telefon a další věci dobíjet. Samozřejmě kromě kempů a ubytování. Toho je tu také ale mnohem méně, než jsme zvyklí z Česka, a proto možnost dobití přímo z kola jsem uvítal. Mile mě překvapilo kožené sedlo od firmy Brooks (při jízdě dochází ke tření, které způsobuje zahřívání, a tak se sedlo díky kůži vytvaruje přímo podle zadku. Což se při tak dlouhé cestě hodí), korkové gripy na řídítkách a mechanické brzdy ve tvaru U, které mají za úkol zastavit cca kolem 150 kg, což dělaly na výbornou. Jako další výhodu těchto brzd vidím to, že díky mechanické variantě jste schopni si servis udělat kdykoliv a kdekoliv bez cizí pomoci a nepotřebujete žádné speciální nářadí (naštěstí jsem tento problém vůbec nemusel řešit). Nejvíce jsem ale ocenil sadu Shimano XT trekking s 3×10 převody, jejíž variabilitu převodů jsem si pochvaloval při výjezdech mnoha kopců na trase. Rád bych ještě zmínil pláště Schwalbe Marathon Plus Tour 28 × 1,75 (47–622), které mají 5 mm vrstvu proti propíchnutí a na cestě se hezky odvalují. Při této výpravě jsem nemusel ani jednou lepit duši, to se nedá říct o mém parťákovi, který měl jiné pláště, a musel lepit během trasy celkem šestkrát. Pokud chcete vyrazit na dlouhou cestu, dle mé zkušenosti není třeba si investici do takového pláště rozmýšlet. Když si představíte, že musíte šestkrát sundávat a nasazovat brašny nebo otáčet kolo, které má 80 kg, tak není moc co řešit. Jedinou malou výtku bych měl ke šroubům z hliníku na utahování představce a klik, které by stálo za to vyměnit za ocel. Jinak ale nejslabším článkem na celé téhle pro mě atraktivní cestě na kole jsem byl v podstatě já sám. Zde najdete mé další zkušenosti s tímto kolem.