Nákladní Albatros

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý            

Zatímco většina výrobců elektrifikuje svoje úspěšné modely, Tern na to šel tentokrát obráceně. Odstranil motor a baterii z úspěšného elektrokola a poslal jej do výroby jako lidskou silou poháněný náklaďák.

Model Short Haul D8 má skutečně původ ve svém elektrickém bratříčkovi Tern GSD S00. Náklaďák na dvacetipalcových kolech s vynikajícími jízdními vlastnostmi byl natolik úspěšný, že se přímo nabízelo vyzkoušet jej i v neelektro verzi. V našem testu na začátku léta jsme měli možnost jej vyzkoušet s předním i zadním nosičem. Kolo přišlo do testu v matně oranžové verzi, která v kombinaci s černými komponenty lahodila oku. Vyrábí se v jedné velikosti pro postavy od 147 do 190 centimetrů. Náš testovací jezdec o 187 centimetrech se na kole cítil pohodlně. Kolo můžete naložit do celkových 140 kilogramů, do čehož je nutno započíst i hmotnost kola s příslušenstvím. Maximální hmotnost jezdce však může být až 120 kg, což většinou bývá méně. Při nákladu rozložení mezi přední a zadní nosič nebylo třicet kilo na rovině ani z kopce v podstatě znát. Do kopce to samozřejmě byla větší dřina a k té se ještě vrátíme.

Model Short Haul D8 má skutečně původ ve svém elektrickém bratříčkovi Tern GSD S00. Náklaďák na dvacetipalcových kolech s vynikajícími jízdními vlastnostmi byl natolik úspěšný, že se přímo nabízelo vyzkoušet jej i v neelektro verzi.

Hliník i ocel

Vlastní rám je z masivních hliníkových trubek, vidlice je ocelová s dvojitým můstkem. Díky této kombinaci kolo váží úctyhodných šestnáct kilogramů, lehčí náklaďák by bylo těžké pohledat. Nízký nástup na kolo oceníte především ve chvíli, kdy se vám vzadu kroutí dítě, kterému se zrovna nechce do školky. Přehazovat nohu přes sedlo, to by hrozilo kopancem do hlavy – a to se přece nedělá, ani když dítě zlobí. Rám je velmi pevný. Když šlápnete do pedálů, veškerá síla se přenáší do pohybu vpřed, nic se nikde nekroutí ani neprohýbá. Ocelová vidlice dobře pracuje a relativně dlouhý rám a sedlovka také přidávají na pohodlí. Dvacetipalcová kola jsou obuta do Schwalbe Big Apple o šířce dvou palců, což zase znamená totéž – hladkou jízdu a velké pohodlí. Překvapivá je manévrovatelnost kola. Rozvor kol je navzdory nákladnímu rámu srovnatelný s běžnými jízdními koly a úhel vidlice i posazení předního kola umožňují snadné zatočení, aniž by kolu ubíraly na stabilitě. Malá kola, nízko položené náboje, rám i náklad zároveň snižují těžiště kola a na stabilitě spíše přidávají. Tlusté gumy přitom umožňují i svižnou jízdu terénem, polní nebo lesní cesta nejsou problém. Bezpečně jsme se cítili i při přejezdu kolejí nebo na kočičích hlavách.

Nízký nástup na kolo oceníte především ve chvíli, kdy se vám vzadu kroutí dítě, kterému se zrovna nechce do školky.

Náklad vpředu i vzadu

Jak už bylo řečeno, na kole lze vozit kolem třiceti až šedesáti kilo, záleží na váze jezdce. Přední „pizza“ nosič pojme 20 kilo, zadní mnohem víc. Na zadní nosič navíc existuje spousta doplňků pro přepravu osob, od jednoduchých stupátek až po zastřešenou buňku pro hýčkaného školáčka. My jsme s verzí s dvěma nosiči byli spokojeni, uvezl například tři standardní stěhovací krabice, jednu vpředu na výšku a dvě vzadu na délku. Problémem nebyly ani pytle brambor nebo velké nákupy potravin. Při naložení moc neposloužil malý stojan vzadu, ten podrží jen prázdné kolo. Určitě si tedy při koupi pořiďte dvounožku, ta udrží kolo i s nákladem. Široké vlaštovky umožňovaly stabilní úchop a jistou manipulaci i s plně naloženým kolem. Naložené kolo musí mít dobré brzdy a hydraulická tektra plnila svou roli znamenitě. Řazení Alivio je z nižšího patra Shimana, v konstelaci 1×8 mu nelze nic vytknout. Problémem byl ale rozsah řazení. I přes velký osmý pastorek nemá kolo dostatečný rozsah pro jízdu s nákladem do kopce a bude do budoucna potřeba osadit dvou- až třípřevodníkem vpředu nebo planetovým nábojem s pastorky vzadu. Současná sestava má menší rozsah řazení než obyčejná silnička a do kopce to jde ztěžka. Městské nákladní neelektrické kolo prostě není vhodné do měst s větším převýšením. Tam to chce elektrokolo. Díky přijatelné hmotnosti, lehce se odvalujícím kolům a dobré ovladatelnosti je kolo využitelné na mnoha frontách. Vedle již zmíněného využití pro dopravu dítěte do školy nebo pro odvoz většího nákladu, jej lze dobře využít také jako expediční nebo výletní kolo pro cestování s větším nákladem a naopak bez doplňků zastane i základní funkce obyčejného horského kola. A když na něm zrovna nejedete, můžete jej jednoduše zaparkovat vertikálně na zadní nosič předním kolem vzhůru, jen raději zajistěte gumicukem, aby jej na sebe neshodilo třeba dítě.

My jsme s verzí s dvěma nosiči byli spokojeni, uvezl například tři standardní stěhovací krabice, jednu vpředu na výšku a dvě vzadu na délku.

Tern Short Haul D8

Nákladní kolo do města i do terénu s dobrou ovladatelností

rám                      hliník

vidlice                 ocel

řazení                   1×8 Shimano Alivio

hmotnost             16,5 kg

cena           29 990 Kč

Plusy

+ kolo je ve své kategorii velmi lehké

+ velmi dobré jízdní vlastnosti

+ spousta doplňků pro vezení osob i nákladu

Minusy

– jednostranný stojánek náklad neudrží

– nedostatečný rozsah řazení