Svižná dodávka i SUV na cestu do školky                                              

 

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

 

Firmy zabývající se vývojem, výrobou a prodejem nákladních kol a skládaček mají tendenci svůj nejúspěšnější model držet na trhu co nejdéle bez potřeby inovací. Extrémem v tomto směru je asi britský Brompton, který nedávno, s trochou nadsázky, zásadně inovoval po desítkách let prodeje minimálně vylepšovaný základní model. Na opačné straně spektra je Tern, který od svého založení před dvanácti lety inovuje neustále. Drobné i velké změny v jeho nákladní řadě s elektronickým pohonem i bez něj jsme zachytili v dřívějších recenzích řad HSD a GSD. Tentokrát se nám do ruky dostal Tern Quick Haul D8 v sympatické lahvově zelené až khaki barvě.

 

Sto padesát kilo na dvaceti palcích

Testovací jízdu jsme si užili i my. Kolo jsme dostali na konci zimy, jezdili jsme s ním převážně v teplotách kolem nuly, se spoustou bláta, posypového štěrku a soli na silnicích. Časté sněhové a dešťové přeháňky nebyly výjimkou. Kolo tedy dostalo pořádně zabrat a jeho dobré i méně povedené vlastnosti by se měly při takové zátěži naplno projevit.

Hned první postřeh je zcela zásadní. Jedná se o náklaďák maximálně vhodný do městského prostředí. Krátký rozvor na dvacetipalcových kolech s dvoupalcovými pneu umožňuje svižnou jízdu, dobré vedení, přitom však je výborně manévrovatelný jak v zatáčkách, tak při objíždění překážek. Proti horskému kolu tedy nemá tenhle zavalitý cvalík žádný handicap. Se zatáčením, kličkováním i vedením směru si poradí stejně dobře jako standardní biky a jeho nízko položené těžiště ještě přidává na stabilitě. Samotné kolo váží lehce přes 23 kilogramů, ale v reálu na náklaďáku potřebujete přední a zadní nosič, stojan a blatníky, a tak začínáte na 32 kilogramech.

Sedmdesátikilový jezdec tak získává prostor pro zhruba 50 kilogramů nákladu. I s ním je kolo velmi obratné a záleží už tak jen na jezdcových svalech, nastavení motoru a kapacitě baterie. Kolo se zadním nosičem lze přitom snadno zaparkovat na stojato, takže nezabírá moc místa. Možnost postavit kolo na zadní nosič se ukázala jako neocenitelná, když jsem prorazil zadní duši a plášť o ostrý kamínek z posypového materiálu. Díky obyčejným rychloupínákům na obou kolech a možnosti postavit kolo na zadní bylo vyjmutí zadního kola otázkou vteřin, vlastní výměna duše zabrala pár minut a vrácení kola do zadní vidlice bylo zase zcela rutinní. S kolem nebylo třeba po celou dobu manipulovat, protože stálo samo o sobě i s nákladem na zadním nosiči. V tom jsou pohon ve středu kola a přední a zadní kolo s rychloupínáky bez potřeby nářadí neocenitelné. Výměna duše tak proběhla stejně snadno jako u běžného kola.

Výzvou ovšem bylo dostat kolo po sedmi strmých schodech do obytného domu. První pokus s nákladem se ukázal jako příliš riskantní, desítky kil navíc učinily kolo nenositelným a riziko pádu zpět dolů bylo velké. Po odnesení nákladu nám zůstalo kolo o váze 35 kilogramů (oba nosiče, brašny, nářadí, stojan a další doplňky připevněné ke kolu). S tím už bylo možné manipulovat buď schod po schodu, nebo kolo prostě vzít za střed rámu a poponést. Díky krátké stavbě se s ním dobře manipuluje i ve stísněných prostorech, jako je třeba schodiště. Na každý pád je třeba s váhou kola počítat a mít jistotu, že to zvládnu.

Toto kolo ale má jednu důležitou výhodu – díky horizontálnímu parkování se vejde do výtahu. Tedy pokud byste kolo parkovali doma například v pátém patře, snadno ho do výtahu naložíte a doma ho pak také můžete skladovat horizontálně.

 

Jedná se o náklaďák maximálně vhodný do městského prostředí. Krátký rozvor na dvacetipalcových kolech s dvoupalcovými pneu umožňuje svižnou jízdu, dobré vedení, přitom je však v zatáčkách výborně manévrovatelný.

 

Kolo pro jezdce všech velikostí

K nastavení kola slouží rychloupínací objímky na sedlové a hlavové trubce. Sedlovka i představec se uvolňují a fixují jedním pohybem bez nářadí. Jezdci od 150 do 195 centimetrů by tak měli být schopni si kolo nastavit vstříc svým fyzickým parametrům. Důležitá je i hmotnost jezdce. Kolo se vším všudy uveze sto padesát kilogramů, tedy i hodně těžkého jezdce. Vždy je třeba dbát na celkový součet hmotnosti 150 kilo. Hliníkový rám a ocelová vidlice poskytují dostatečnou oporu i při plném nákladu, přitom ale pobírají rázy z cesty jako by kolo bylo odpružené. Je to i díky širokým balonovým kolům.

Naše kolo bylo vybaveno předním nosičem Tern Transporteur s nosností 20 kilogramů a zadním nosičem Tern Clubhouse Mini určeným k převozu pasažérů a těžšího nákladu až do 50 kilogramů. Určitě je vždy lepší rozdělit náklad mezi přední a zadní nosič, prvních dvacet kilo dát pokud možno dopředu a pak rovnoměrně nakládat obě strany zadního nosiče. V takovém případě náklad na kole skoro nepoznáte.

 

Šťávu motoru dodává baterie Bosch PowerPack 500 (Wh). I přes chladné počasí při testovacích jízdách byla baterie odolná a na nejvyšší stupeň Turbo s ní bylo možné ujet desítky kilometrů.

 

Vzadu jsme vyzkoušeli velkou brašnu Tern Storm Box Mini, do které se navzdory názvu vejde opravdu hodně, včetně malého lidského pasažéra. Náklad i malý jezdec jsou rozumně chránění před nepřízní počasí. Tohle všechno lze uvézt především díky středovému pohonu Bosch Active Line Plus s točivým momentem až 50 newtonmetrů a dopomocí až 270 procent. Šťávu motoru dodává baterie Bosch PowerPack 500 (Wh). I přes chladné počasí při testovacích jízdách byla baterie odolná a na nejvyšší stupeň Turbo s ní bylo možné ujet desítky kilometrů – ani v chladném počasí jsme ji nikdy zcela nevybili.

Pokud se jezdec dostane někam pod polovinu kapacity baterie, doporučuji přejít na některý ze slabších módů Eco, Tour nebo Sport. Kopec s tím vyjedete pomaleji, ale zase ušetříte energii v baterii, která jinak může na konci vyjížďky chybět. Vyzkoušeli jsme si i jízdu bez pomoci elektromotoru. Po rovině se lze do pedálů opřít bez většího odporu, do kopce je ale jízda bez elektromotoru obtížná, byť při značném úsilí možná. Zkrátka je jen na vás, jak moc si chcete ulevit nebo se nadřít. I v tom je kolo vlastně dokonalé. Ať už sportujete, jedete na výlet, vezete dítě do školy nebo se třeba stěhujete z bytu do bytu, Quick Haul vám umožní zvolit ten správný mód a vybavení a do cíle vás dostane zcela bezpečně.

 

Díky obyčejným rychloupínákům na obou kolech a možnosti postavit kolo na zadní bylo vyjmutí zadního kola otázkou vteřin, vlastní výměna duše zabrala pár minut a vrácení kola do zadní vidlice bylo zase zcela rutinní.

 

Plusy

+ krátký rozvor kol umožňuje rychlou jízdu a pohotové manévrování

+ duši lze vyměnit bez nářadí bez manipulace s kolem nebo nákladem

+ pevný rám a vidlice s vysokým stupněm pohodlí při jízdě

Minusy

– kolo je pro běžnou manipulaci opravdu těžké a je třeba být připraven

 

Tern Quick Haul D8

Kolo na výlet, na cestu do práce s dítětem i bez něj, snadno uveze i velký náklad

rám             6061-Al

vidlice        ocel

vybavení    Shimano Altus

motor         Bosch Active Line Plus

baterie        Bosch PowerPack 500

hmotnost    23 kg základ, od 32 kg plně vybavené

cena           77 777 Kč