Hodně stylu pro hodně kilometrů
text a foto Karel Kuchler
Modely e-Country značka Crussis podle svých slov vyvíjí primárně pro každodenní dojíždění, nákupy nebo výlety po městě. Nás však tohle kolo utvrdilo v názoru, že osm z deseti cyklistek, ba dokonce i cyklistů, by mělo své nové „éčko“ hledat právě v této kategorii.
Nádherná červená barva, elegantně zaoblené tvary rámu s vnitřním vedením kabeláže už od hlavového složení a k tomu osazení, které sice dělá kompromisy, ale jehož funkce je stále akceptovatelná – takový je od pohledu model e-Country 7.10. To vše doplňuje plná výbava: výkonné osvětlení napájené přímo z akumulátoru, kovové blatníky a nosič. Na kole schází jen stojánek, což je v této kategorii poněkud překvapivé. Montážní otvory na zadní stavbě nechybějí, takže jediným vysvětlením je, že Crussis tím svým dealerům umožňuje prodat vedle kola ještě další položku. S přihlédnutím k současné situaci v odvětví je to od něj vlastně sympatické.
Japonské srdíčko
Dosti ale žertování, pojďme se raději vyhoupnout do sedla. Test začněme trochu netradičně pohonem. Ten je zajímavý, protože nepatří mezi hlavní proud a zároveň jej Crussis využívá na mnoha svých modelech. Uvnitř rámu si přede motor značky Panasonic, o níž jste mnohokrát četli v našich článcích o historii elektrokol. Panasonic patří mezi pionýry e-cyklistiky, první elektrokolo vyrobil už v roce 1979, a na japonském trhu dosud drží většinový podíl. V Evropě během let vyklidil pozice, ale Japonci prý odstartovali dlouhodobý projekt, který jej má vrátit na výsluní. V ruce drží tři karty – motor GX Ultimate (90 Nm), GX Power Plus (75 Nm) a GX Power (60 Nm). Crussis u tohoto modelu vsadil na prostřední variantu.
Jednotka GX Power Plus se prezentuje kultivovaností chodu a minimem vibrací. Pokud jde o výkon, je to typický zástupce střední třídy – máte-li zařazený těžký převod, neohromí při rozjezdu ani v kopcích agilitou, ale stačí podřadit a zvýšit kadenci šlapání a motor vás svižně vytáhne, kamkoli potřebujete. Handicap oproti silnějším pohonům tak poznáte až na společné vyjížďce ve vyhroceném tempu, kde si rychle všimnete, že v určitých místech neudržíte s kolegy na výkonnějších kolech krok. Když ale jedete sami nebo ve skupině držící pohodové turistické tempo, krouticí moment vám chybět nebude.
K charakteristice motoru nemáme připomínky, chvílemi nám přišlo, že se jednotka připojuje a vypíná s malým zpožděním za šlapáním, ale jsou-li lídři oblasti elektropohonů napřed, náskok je to zanedbatelný. Trochu rozvážnější nástup podpory navíc krásně koresponduje s kategorií kola. Vždyť nesedláme nabroušený mountainbike, ale krotký městský koráb. Panasonic se nevymyká ani nabídkou čtyř plynule odstupňovaných režimů asistence (Eco, Standard, High a režim Auto dynamicky měnící úroveň podpory v závislosti na síle záběru a podmínkách). Dopomoc při tlačení také funguje běžným způsobem. Okolo dobře čitelného displeje ovladače jsou rozmístěna tlačítka – pro zapnutí systému, spuštění integrovaného osvětlení kola, pro aktivaci podpory tlačení, volbu jízdního režimu a zobrazení doplňkových informací, mezi něž patří rychlost, kadence, stav baterie, očekávaný dojezd, celková a dílčí ujetá vzdálenost, maximální a průměrná rychlost. Poslední dobrou zprávou je, že micro USB konektor na boku displeje neslouží jen pro servisní účely, ale umožňuje dobíjení telefonů a jiného příslušenství. Jen si musíte pořídit atypický kabel a malými USB konektory na obou stranách.
Nástroj, nikoli hračka
Jestli někde Panasonicu ujíždí vlak, je to softwarová nadstavba systému. Konkurence umožňuje ovládání kola aplikací, uživatelské přizpůsobení jízdních režimů, sofistikované výpočty dojezdu na základě profilu terénu, snaží se do systému začlenit umělou inteligenci, navigaci, zabezpečení kola, automatické řazení, ABS a podobně. Zde sice máte možnost připojit mobilní telefon přes Bluetooth, když ale budete šikovnější než my a povede se vám to, získáte za odměnu pouze navigaci z aplikace Komoot prostřednictvím šipečky na ovládacím displeji. Drtivá většina majitelů podle našeho názoru raději namontuje na řídítka držák telefonu a nechá se navigovat přes Mapy.com nebo jiným osvědčeným mapovým softwarem. Párovat s kolem telefon pak nedává žádný smysl.
Crussis e-Country 7.10 je zkrátka kolo postavené pro ty, co chtějí jezdit, ne nastavovat a hrát si. A v ježdění je opravdu skvělé. Už jsme pochválili kultivovanost pohonu, teď se ještě zastavme u druhého důležitého parametru, dojezdu. Nadstandardní kapacita baterie 720 Wh v kombinaci s výkonově prostřední verzí motoru umožňuje dosahovat zajímavých čísel. Při dojíždění po městě jsme se i při nepřetržitém použití nejvyššího stupně asistence bez problémů dostali nad 100 kilometrů (jezdec 80 kg, převýšení cca 1000 m). Výrobcem udávaných až 170 kilometrů tedy nebude daleko od pravdy a dělá z kola nečekaně zdatného maratonce. Je-li pro vás podobný dojezd zbytečný luxus, můžete ušetřit pět tisíc korun a pořídit si verzi s menší baterií (522 Wh). Ať už se rozhodnete pro jakoukoli kapacitu, baterii lze nabíjet přímo v kole, ale po odstranění krytu a odemčení klíčkem ji snadno vyjmete z rámu a odnesete domů. Doba nabíjení přiloženou 4A nabíječkou se pohybuje okolo pěti hodin.
Nadstandardní kapacita baterie 720 Wh v kombinaci s výkonově prostřední verzí motoru při dojíždění po městě a při nepřetržitém použití nejvyššího stupně asistence umožňuje dostat se bez problémů nad 100 km.
Téměř pro každého
Když jsme v úvodu psali, že tohle kolo je vhodné pro osm cyklistů z deseti, byla v tom jen malinká nadsázka. Pokud nejste ortodoxní biker nebo naopak silničář, ale hledáte univerzální nástroj pro pravidelné dojíždění do práce nebo na výlety, má e-Country jen samé výhody: nízký nástup je stejně komfortní pro ženy jako pro muže, blatníky se občas hodí, nosič také nijak nepřekáží a posed je v tomto případě sice kratší, ale nikoli příliš krátký. Popravdě, na testované „sedmnáctce“ jsme čekali stísněnější pozici – není to žádné kolo holandského typu, to byste museli zkrátit posed ještě rovnou sedlovkou a použít zvýšená a k jezdci přihnutá řídítka. Cyklista vysoký 170 centimetrů sedí na kole pohodlně, ale stále v mírném předklonu.
Velmi pragmatická je volba ráfků standardu 650b v kombinaci s objemnějšími plášti s šířkou 2,35“. Výsledkem je vnější průměr podobný krosovému kolu, avšak s mnohem větším prostorem pro trakci a komfort. Také pláště Schwalbe Johnny Watts chválíme. Dezén vytvořený specificky pro elektrokola přináší vedle solidního záběru na všech površích i vysoký kilometrový výkon díky mohutným, blízko sebe umístěným blokům. Sympatické je nakonec i to, že výrobce ponechal mezi plášti a rámem s blatníky dostatečnou prostorovou rezervu.
Hydraulické brzdy Shimano BR-MT200 jsou v kategorii dostupných kol nejosazovanějším modelem současnosti pro svou spolehlivost a snaživý výkon. I s takto těžkým kolem si poradí, ale jakmile opustíte výletnický mód a začnete tlačit na pilu, cítíte, že se blížíte jejich limitu. U horského kola bychom je označili za slabé, zde jejich volbě rozumíme. Vyloženě s nadšením jsme si užívali základní osmirychlostní pohon, kde přehazovačka Acera řadila tak rychle a přesně, že jí to některé vyšší sady mohou závidět. Převodový rozsah kazety s ozubením 11–34 je samozřejmě nesrovnatelný s „dvanáctkovými“ systémy, ale většině uživatelů postačí. A až zapomenou včas vyměnit řetěz a budou muset sáhnout pro novou kazetu, pořídí ji za necelé tři stovky. Kamarádi s dvanáctirychlostním Sramem Eagle za ni dají víc než desetinásobek.
Pružinová vidlice od značky SR Suntour patří k úplnému základu nabídky. Hmotnost kola ji dokáže trochu rozpohybovat, ale o citlivé reakci na každou drobnou nerovnost se hovořit nedá. Naštěstí tu pro komfort současně pracují i zmíněné pláště a bohatě polstrované sedlo, takže uživatel vyloženě nestrádá.
Crussis E-Country jsme vyzkoušeli ve městě, na cyklostezkách, v silničních sjezdech, ale i v lehkém terénu, a všude jsme museli jen uznale pokývat hlavou. Z řízení čiší velká stabilita, až máte pocit, že vám nějaký skřítek neustále pomáhá rovnat řídítka do přímého směru, abyste se mohli nerušeně věnovat šlapání a zajímavostem okolí. A hmotnost stroje stabilní projev jen podtrhuje. Negativně se vyšší váha projeví v zatáčkách, když začnete kolo více pokládat – Crussis pak má tendenci trošku přepadat dovnitř oblouku. Nevnímáme to však jako slabinu, jen decentní připomenutí toho, že nesedíme na závodní silničce, ale na městském elektrokole.
Z řízení čiší velká stabilita, až máte pocit, že vám nějaký skřítek neustále pomáhá rovnat řídítka do přímého směru, abyste se mohli nerušeně věnovat šlapání a zajímavostem okolí.
Křižník, který dává smysl
Ve srovnání se státy na západ od naší hranice si výrobci elektrokol v Česku musejí poradit s jedním nepřítelem navíc – s menší kupní silou, a to zejména těch skupin jezdců, které po elektrokolech sahají nejčastěji. Vedle modelů využívajících renomované pohony a komponenty dostatečně dimenzované pro toto použití proto vzniká řada dostupnějších kreací s pochybnou funkcí a s ještě pochybnější prognózou po pár letech používání. Oproti tomu model e-Country 7.10 nemá vyloženou slabinu, nejen když se zaměříme na jízdní vlastnosti nebo dojezd, ale dokonce i když pohlédneme na detaily, jako jsou pedály, sedlo nebo gripy. Projev motoru nijak nezaostává za rozšířenější konkurencí a logo Panasonic rozptyluje obavy o životnost. K tomu připojte elegantní vzhled a kvalitní zpracování. Kdybychom tedy měli vytipovat kolo, které vám ušetří peníze, ale zároveň si na něm naprosto plnohodnotně užijete jízdu, vypadalo by jako Crussis e-Country 7.10. Nebo nějak hodně podobně.
Crussis E-Country jsme vyzkoušeli ve městě, na cyklostezkách, v silničních sjezdech, ale i v lehkém terénu, a všude jsme museli jen uznale pokývat hlavou.
plus
kultivovaný projev motoru, velký dojezd, vyvážená kvalita všech komponentů, cena
minus
systém pohonu nemá žádnou nadstavbu (ovládání aplikací apod.), v základní specifikaci chybí stojánek
Crussis e-Country 7.10
Kdybychom měli vytipovat kolo, které vám ušetří peníze, ale zároveň si na něm naprosto plnohodnotně užijete jízdu, vypadalo by jako Crussis e-Country 7.10.
rám Alu 6061
vidlice SR Suntour XCM32 ATB, zdvih 100 mm
motor Panasonic GX Power Plus, 250 W (max. 450 W) 75 Nm
baterie LG Li-Ion 36 V/720 Wh (20 Ah)
brzdy Shimano BR-MT200 (kotouče 180/160 mm)
přehazovačka Shimano Acera (8 rychlostí, kazeta 11–34 z.)
náboje/ráfky Crussis/Crussis dvoustěnné vložkované, šířka 30 mm
pláště Schwalbe Johnny Watts 27,5×2,35″
doplňky blatníky, nosič, osvětlení
hmotnost (vel. 17„, váženo včetně pedálů) 28,1 kg
cena 54 990 Kč

Posed je tedy pohodlný, ale nikoli zcela vzpřímený.








