Celý měsíc v městském provozu                                                                     

Nejskladnější Tern skládačka s velkým „S“

 

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

Tern z rodinného klanu Honových patří již deset let k významným konkurentům Dahonu a Bromptonu. Za tu dobu syn a matka Honovi přišli s řadou inovativních skládaček a v poslední době sklízejí úspěchy i s nákladní elektroskládačkou, kterou jsme vám představili v čísle dvě tohoto roku. Protipólem v jejich kolekci je nejskladnější model BYB S11.

 

Model S11 jsme dostali v ocelově stříbřité barvě s černými součástkami a doplňky. Dvakrát dělený rám je hydroformován z šestkového hliníku a díky tradiční technologii dvou trojúhelníků, navíc zpevněných dvěma klouby, je velmi pevný. I dělená sedlovka je pevnější než u skládaček běžné monolitní sedlovky. Všudypřítomný hliník drží i pevná vidlice s návarky na véčkové brzdy.

 

Bring Your Bike (BYB)

Tern BYB S11 se od svých předchůdců liší zásadním prvkem. Namísto jednoho skládacího kloubu v rámu disponuje dvěma. Díky tomu jej lze složit mnohem úsporněji, než tomu je u ostatních modelů. Hlavní kloub půlí rám, ten druhý odděluje přední kolo, představec a řídítka. Třetí kloub je v hlavové tyči a na závěr skládání je díky němu možné sklopit řídítka podél kol. K tomu je třeba povolit představec a nastavit brzdové páky přibližně rovnoběžně s hlavovou trubkou a vidlicí. Nadvakrát se zasouvá i sedlovka, díky čemuž netrčí ani na jednom konci. Náš testovací model má bajonetové pedály, levý lze po odejmutí zasunout do bajonetového pouzdra na rámu. Pro složení je tedy potřeba uvolnit tři klouby, dvě objímky, představec a vyjmout pedál. Odměnou je složenina s rozměry 33x81x51cm na hony skladnější než terny a dahony skládané napůl. Obtížností složení i výsledným rozměrem má Tern BYB oproti Bromptonu stále handicap, ostatním ternům a dahonům však utíká o parník. Na nosiči jsou navíc připevněna kolečka stejná jako u kufrů nebo kancelářských židlí a složené kolo tak není třeba přenášet, ale lze jej vézt, pokud terén dovolí. Poslední vychytávka je vskutku revoluční. Vzpomínáte, jak se vám složený Dahon nebo Tern otevřel zrovna v nejnevhodnější chvíli třeba při nastupování do vlaku či tramvaje? Nikdy víc! Tern BYB je vybaven západkou s pojistkou a tak, když kolo složíte, západka se uzavře a pro rozložení musíte zmáčknout pojistku. Slabý a nespolehlivý magnet byl konečně nahrazen spolehlivým řešením. Tleskáme! Pokud nechcete, aby bylo vidět, co vezete, je Tern vybaven pláštěnkou, kterou lze ve složeném stavu převážet na nosiči jako brašnu. Složeninu můžete v klidu uložit do skříně, do šatny, do rohu kanceláře a víte, že nebude překážet.

 

Kvalitní drobnosti tvoří skvělý celek

Rozložené kolo se ve všech směrech podobá svým skládacím bratrancům a sestřenicím. Pro plynulou jízdu volí dvacetipalcová kola Kinetix Pro s párovými špicemi obutá do osvědčených gum Schwalbe Marathon Racer. Přední kolo je zapletené bez křížení, zadní s jedním křížením. Ořech Shimano unáší jedenáctipastorkovou kazetu Shimano 105 o rozsahu 11–32 zubů. Řetěz po nich posouvá přehazovačka Shimano Ultegra. Vpředu se točí talíř o 54 zubech poháněný klikami FSA Gossamer Pro s osou s vnějšími ložisky. Brzdové páky jsou od Shimana, brzdy jsou véčka od Tektra. Zde by se mohla nabídnout otázka, jestli by kolo za skoro šedesát tisíc nemělo mít diskové brzdy. Přece jen jsme po jízdě v dešti zaznamenali na ráfkách tvorbu černého šmíru, který pak při skládání špinil ruce i rukávy. Kolo má ale kvůli co nejmenším rozměrům po složení úzkou přední vidlici se 74mm úzkým nábojem. Ten však neumožňuje použití diskových brzd. Zkušenosti totiž ukazují, že kotouče extrémně zatěžují výplet, který je u 74mm nábojů směřován k ráfkům pod velmi malým úhlem a nadměrným silám při brždění nemusí odolat. Tern tedy u všech svých modelů, kde to dávalo smysl, k diskovým brzdám přešel, ale u modelu BYB je významný důvod zůstat u osvědčených „véček“. Ať tak nebo tak, véčka brzdila spolehlivě. Velmi pohodlně se jevilo sedlo Ergon Pro na titanových ližinách a teleskopické sedlovce. Řídítka Kinetix Pro držela v představci Andros dostatečně pevně a bylo možné je nastavit do různých výšek a vzdáleností, takže kolo ve výsledku padne dobře do ruky všem postavám od přibližně 150 do 190 cm výšky. Za zmínku stojí i ergonomické gripy Ergon Leichtbau a masivní kryt řetězu Hebie, který spolehlivě ochrání i ty nejširší nohavice. Kolo je také vybaveno plnými blatníky SKS, nosičem Tern Metro a mosazným zvonkem s výrazným zvukem vyzvánění. Bajonetové pedály MKS UB-LITE EZY díky pevnému kovovému tělu předčí ve všech směrech různé skládací pedály a umožňují skutečné šlápnutí do pedálů.

BYB má na trhu ještě o polovinu levnějšího bráchu v podobě základního modelu P8, který je ale o 1,6 kg těžší, je vybaven levnějšími komponenty a má také jen osm převodů.

 

S brašnou a suchými zády

Kolo jsme měli možnost protáhnout prázdninovými cestami po městě i v přírodě. Na hladkých površích si Tern vede vskutku dobře a na rovné asfaltce se rozjede do obdivuhodné rychlosti. Jeho vyvážená geometrie dává zapomenout, že sedíte na skládačce, kolo vás žene vpřed jako normální bicykl. Jeho kompaktní stavba na malých kolech se ozve ve chvíli, kdy jedete po nerovnějším povrchu. Na dlažbě kolo poskakuje a je cítit každá hrana, řešit to jde méně nahuštěnými koly. Na lesní či polní cestě bez větších překážek jede kolo překvapivě plynule a rozhodně není třeba se bát dojíždět na něm do práce třeba přes les. Díky nosiči, který uveze dvě menší brašny, lze kolo využít i na víkendové výlety. I na cestě do práce ocení jezdec volná záda, když může kabelu nebo baťůžek uložit do brašny a dorazit na místo nezpocený. Tern svou desetiletou zkušenost zúročil dobře a díky inovaci skládání vytvořil skládačku s velkým S.