S rodokmenem cyklokrosu                                                                 

text Petr Štěpánek, foto Jan Veselý

Za poslední dekádu se s gravel biky roztrhl pytel. Tahle kola někomu nahradila silničku, jinému zase horské kolo. Někteří jej mají jako dalšího oře pro víkendové vyjížďky. Zatímco průkopník gravel biků Salsa Fargo vycházela z horského kola, kolo do dnešního testu má zase původ v cyklokrosu. A při vyjížďce to bylo znát.

Stevens je kolařská firma z Hamburku a dlouho o ní bylo slyšet právě díky cyklokrosovým speciálům. Jako jedni z prvních osazovali svá cyklokrosová kola diskovými brzdami ještě v dobách, kdy ne každý byl přesvědčen, že to bude správná cesta. Když nastala éra štěrkoletů s bikepackovými vlastnostmi, byla ve Stevensu volba jasná. Mírnou úpravou geometrie se osvědčený cyklokrosový speciál proměnil ve štěrkového oře. Nepatrně delší zadní stavba a větší rozvor kol přidaly kolu na stabilitě a snížily překryv špičky nohy s předním kolem. Přitom si kolo zachovalo svižnost a dobrou průchodnost terénem, včetně lehkosti jízdy do kopce. U velikosti 54 cyklokrosového speciálu Super Prestige je rozvor kol 1012 milimetrů, u štěrkového Prestige je to 1051 milimetrů, zadní stavba se mění z 425 milimetrů na 440, hlavový úhel přitom zůstává stejných 71,5°. A tak hurá z cyklokrosového bláta na polní a lesní cesty, ale třeba i na dlažbu velkoměsta.

V blátě jako doma

Kolo do testu jsme dostali na konci února přesně s nástupem cyklokrosového počasí – všude bláto, déšť se sněhem, klouzačka. A tak jsme měli možnost jej vyzkoušet v podmínkách, pro které bylo kolo původně stvořeno. A tady je na místě hned na začátku pochválit hydraulické diskové brzdy. Po průjezdu loužemi a bahnem jsme je na rozdíl od ráfkových kantilévrů našli vždy v nejlepší kondici, čisté a suché, vždy připravené zastavit. Jen občasné písknutí připomnělo, že i na disky občas stříkne voda. Jejich umístění poblíž středu kola a vysoká síla stisku hydrauliky však dominovaly nad jakoukoli nepřízní počasí. Povel zastavit stát byl vždy splněn s přesností poslušného vojáka. U kola jsou však brzdy jen jakýmsi bezpečnostním doplňkem, pojistkou. Daleko důležitější je, jak se kolo žene vpřed a jak si při tom vede v terénu i na silnici.

Po průjezdu loužemi a bahnem jsme hydraulické diskové brzdy na rozdíl od ráfkových kantilévrů našli vždy v nejlepší kondici, čisté a suché, vždy připravené zastavit.

Vzhůru do kopce

I tady byl znát rodokmen cyklokrosu. Vidlice a celá přední stavba s kónickou hlavou byla velmi živá, na silnici možná až moc. V terénu a na polňačkách, kam je kolo především určené, si ale předek vedl výtečně. Kolo jelo, kam se jezdec podíval, a přitom umožňovalo rychle manévrovat kolem překážek v podobě kamenů a záludných děr a vyjetých kolejí v polní či lesní cestě. Do kopce přitom mírně prodloužená zadní stavba moc energie neztrácela a stoupat na kole lesní cestou byla vyloženě radost. Tuto schopnost umožňoval vhodně zvolený poměr dvou táců vpředu a jedenácti rychlostí vzadu. Vpředu velký tác o 46 zubech stačil na rovině i na silnici, menší o 30 zubech si liboval ve stoupáních. Jedenáctipastorková kazeta nabídla na těžkém konci 11 zubů, na které se dalo přišlápnout i z kopce a na lehkém konci se pyšnila 34 zuby. Ty v kombinaci s třiceti zuby předního tácu vytvořily poměr menší než jedna, na kterém šlo vyjet opravdu všechno. Kliky, řazení i brzdy byly z shimanovských gravelových řad GRX od 400 do 810. Kolo také jede jenom tak dobře, jaká má kola. Zapletená kola Fulcrum Rapid Red obutá do plášťů Schwalbe G-One Bite Race Guard svou funkci plnila dobře. Do kopce nebyla moc těžká, na blátě držela, jak to jen na konci zimy jde. Zkrátka kolo do každého počasí.

V terénu a na polňačkách, kam je kolo především určené, si předek vedl výtečně. Kolo jelo, kam se jezdec podíval, a přitom umožňovalo rychle manévrovat kolem překážek v podobě kamenů a záludných děr a vyjetých kolejí v polní či lesní cestě.

Na výlet i do práce

Podívali jsme se i, jak se kolo hodí do města a na výlety. Tady jde především o míru pohodlí kombinovanou s jízdou vpřed. Hliníkový rám ze slitiny 6061 TB s vnitřním vedením lanek byl překvapivě pohodlný, jízda na něm se příliš nelišila od pohodlnějších ocelových bratrů a sester. Podíl na tom patrně měla přední vidlice, jejíž materiál ve Stevensu označují jako S-lite Aluminum. Pro celkové pohodlí bylo důležité, že jak zadní stavba, tak vidlice jsou vybaveny návarky na blatníky. Díky nim je jezdec chráněn i v mokrém terénu a nemusí se bát na kole jet do práce, kam musí dorazit čistý a v suchu. Blatníky jezdec využije i při prázdninovém putování, kdy nemusí stavět při každé přepršce, ale může v klidu pokračovat v jízdě, i když je vozovka mokrá. K pohodlí přispívá i sedlovka o průměru 27,2 milimetrů, tedy v tradičním silničkovém průměru. Sedlo Oxygen Tritón vhodně doplňovalo pevný rám a řídítka Oxygen Scorpo Aero si rozuměla s hbitou vidlicí. Na tomhle kole jsme si chvílemi hráli na závodníky z cyklokrosařského bláta, abychom druhý den nasadili bikepackingové brašny a vyrazili na delší výlet. A v pondělí nás kolo bezpečně dovezlo do práce. Zkrátka štěrkolet pro každou cestu.

Do kopce mírně prodloužená zadní stavba moc energie neztrácela a stoupat na kole lesní cestou byla vyloženě radost. Tuto schopnost umožňoval vhodně zvolený poměr dvou táců vpředu a jedenácti rychlostí vzadu.

+ hbité kolo vhodné i pro delší vyjížďky

+ vynikající hydraulické brzdy se silničními pákami

+spousta návarků na rámu i vidlici

– někdy zbytečně neklidný předek kola

Stevens Prestige

Štěrkolet cyklokrosového původu, který je doma na polní cestě i na dlažbě velkoměsta

rám                      6061 hliník

vidlice                 S-lite Aluminum

pohon a brzdy     Shimano GRX

hmotnost              11 kg (s pedály)

cena                     53 990 Kč