CELÝ MĚSÍC V MĚSTSKÉM PROVOZU

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

Jízdní kola určená pro jízdu po neasfaltovaných cestách se za poslední dekádu etablovala jako životaschopná alternativa k silničce nebo horáku. V Česku je pod názvem gravelbike nebo štěrkolet zná už skoro každý. Pro běžnou vyjížďku po cyklostezce s krátkým výletem do terénu jsou tihle obojživelníci jako stvoření. Rock Machine svůj Gravelride nově elektrifikovalo.

Motor má výkon 250 W, což je dnes standard. Když k tomu přidáte svých 200 W, můžete jet výkon špičkového cyklisty.

Kolo jsme dostali ve velikosti L, s baterií integrovanou do šestkového hliníkového rámu. Motor je vsazen mezi sedlovou a spodní trubku do šlapacího středu. Tím jsou dvě nejtěžší komponenty velmi blízko středu a těžiště kola tak zůstává velmi nízko a uprostřed kola. Navíc je možno použít standardní kola, řazení i brzdy, snad jedinou nevýhodou je vysoký kroutivý moment na zadních pastorcích, a tak je třeba používat kvalitní řetěz, kazetu i ořech a pravidelně kontrolovat opotřebení. Rock Machine vsadilo na komponenty od Shimana. Náboje jsou Tiagra s Center Lockem pro disky. Na nich brzdí brzdy GRX ovládané ze stejnojmenných brzdových pák silničního typu. Ty také vpravo ovládají elektrickou přehazovačku a vlevo přepínaní módu asistence. Řazení je inverzní a šlape oběma směry úžasně i v zátěži. Po seřízení v servisu při koupi kola se o nic nestaráte, řazení je naprosto bezchybné i v těch nejtěžších podmínkách. Elektrický pohon přehazovačky nemusí jezdce v případě elektrokola trápit, na elektřině je závislý tak jako tak.

Díky zpřevodování 44×11–42 se z výletu vrátíte, i když vám dojde baterie.

Elektřina pomáhá

Základem pohonu je motor Shimano EP8 a jezdcovy nohy. Oproti rannějším verzím od Shimana je tenhle motor velmi tichý s plynulým chodem i v režimu Boost, tedy na plné pecky. Obdobně vyladěný je i nižší režim Trail, který rovněž citlivě reaguje na záběr jezdcových nohou a na zvolený převod. V režimu Boost lze ujet až desítky kilometrů, záleží na terénu. V našem případě se jezdec s výbavou blížící se 100 kg dostal daleko za hranici 30 kilometrů. V režimu Trail jde ujet podstatně dál. Eco vám jen konstantně přidává, a pokud se opravdu snažíte, vydrží vám baterie celý den. Zvolený režim, stav baterie a běžné údaje jako vzdálenost nebo rychlost lze sledovat na přehledném malém displeji. Jen pozor, v noci oslňuje a je dobré mít s sebou něco na jeho zakrytí. Motor má výkon 250 W, což je dnes standard. Když k tomu přidáte svých 200 W, můžete jet výkon špičkového cyklisty. Rychleji se tak svezete v podstatě jen z kopce dolů. Bez ohledu na režim asistence vám bude pomáhat baterie o kapacitě 504 Wh, kterou nabijete za šest hodin anebo přes oběd za dvě hodiny na cca 80 % kapacity. Při každodenním ježdění by její životnost měla být nejméně tři roky – tedy asi 1000 cyklů. Pokud nejezdíte každý den a s baterií zacházíte odpovědně, vydrží vám mnohem déle.

Režim Eco vám jen konstantně přidává, a pokud se opravdu snažíte, vydrží vám baterie celý den.

Hladká jízda skoro všude

Za zmínku stojí i vidlice a sedlovka. Vidlice SR Suntour GVX32-S LOR má 50 mm zdvihu a výborně si poradí s drobnými nerovnostmi, i když se opakují mnohokrát za sebou. Kolo tak dobře jede po dlažbě, štěrkových a kamenitých cestách, přes drobné kořeny. Naopak jí nesedí velké překážky, ale na takové není vůbec určena. Sedlovku lze páčkou z řídítek uvolnit a vahou těla za jízdy zasunout o 100 mm. Lze se tak pustit i do docela krkolomných sjezdů, kolo si jde díky nízkému sedlu hezky zadkem podržet, kde je potřeba a zdolat kdejakou překážku. Při cestě vlakem či MHD pak kolo méně překáží. Vlastní jízda je stabilní, předek má tendenci nechat se do zatáčky trochu přemlouvat a pak se překlopit, ale vše je v normě a po pár desítkách kilometrů padne ovládání kola do ruky velmi dobře. Plynulé jízdě napomáhají i 50mm pláště WTB Venture, krásně se odvalují na jakémkoli povrchu, jen v blátě jim to moc nejde. Díky zpřevodování 44×11–42 se z výletu vrátíte, i když vám dojde baterie. Jde to ztuha, ale na kole se dá jet i bez elektřiny, a tak se nemusíte bát zajezdit si na něm v hlubokém lese nebo se vydat do dalekého města. V pohodě dojedete.

Elektrický pohon přehazovačky nemusí jezdce v případě elektrokola trápit, na elektřině je závislý tak jako tak.

plus

+ plynulá jízda s výraznou asistencí

+ Dostatečný rozsah řazení s motorem i bez

+ zasouvací sedlovka

minus

– na ovládání předku kola je třeba si chvíli zvyknout