Celý měsíc v městském provozu

Trekový pohodář                                                               Decathlon Riverside 540E

Decathlon je ve spoustě sportovních odvětví znám schopností dodat hobíkům kvalitní náčiní za přijatelnou cenu. My už jsme v minulosti měli, co se kol týče, dobrou zkušenost s trekovým kolem Riverside. Tentokrát jsme do testu vybrali její motorizovanou sestřenici Riverside 540E. A dařilo se jí obdobně.

text Petr Štěpánek

foto Jan Veselý

Na první pohled se Riverside 540E svojí nemotorizované sestřenici podobá – na hliníkovém rámu dominuje modrošedá barva a geometrie s nízkou horní trubkou pro snadný nástup a nízko uchycenou zadní vidlicí. Kolo je tak vhodné pro všechny jezdce, kteří mají sníženou hybnost v oblasti kyčlí a je pro ně obtížné nastupovat švihem nohy přes sedlo. Protože elektrická verze má motor umístěn v místě šlapacího středu a baterii na spodní rámové trubce, je rám mnohem pevnější a tím pádem také tvrdší. Jestliže jsme nemotorovou Riverside chválili za vysoké pohodlí, v elektrické verzi je k němu potřeba vidlice Suntour NCX SF17 s 63 mm zdvihu a kolu by slušela i odpružená nebo karbonová sedlovka. Vidlice je docela citlivá, pobere menší i střední překážky a na hladkém tarmaku nebo při jízdě do kopce ji lze uzamknout a hnát se vpřed bez ztráty energie do pohupování vidlice. Kolo se pod kombinovaným záběrem jezdce a motoru nikterak neprohne a tvrdost je v tomto případě daní za pevnost. Vedle vidlice lze celkovou tvrdost jízdy ještě ovlivnit nahuštěním skládacích plášťů Vittoria Terreno Dry. Pneumatiky se dobře odvalují i při nižším nahuštění. Při jízdě po hladké silnici a nahuštění na maximum a při zavřené vidlici jede kolo opravdu svižně. Suma sumárum je celková pevnost kola spíše pozitivem a pohodlí lze na kole upravit jedním ze tří elementů – vidlicí, sedlovkou a nahuštěním plášťů. Lepší sedlovku určitě doporučuji, není to zase takový výdaj navíc.

Spolehlivá elektrovýbava

Kolo jsme dostali do testu letos na jaře a jezdilo měsíc prakticky denně v dešti a mokru. Nechtěně jsme tak otestovali spolehlivost elektroniky a elektrických spojů v těch nejhorších podmínkách – v neutuchajícím dešti a jemném vodnatém blátíčku, jež se dostane všude. A Riverside obstála na jedničku s hvězdičkou, elektrosoustava přežila i časté mytí, které bylo v tomhle počasí nezbytností. Srdcem celého pohonu je elektromotor Shimano STEPS E6100 vážící necelé tři kilogramy. K dispozici má tři pomocné módy s kroutivým momentem do 60 Nm. Motor je tichý a svým vyrovnaným projevem se hodí na výlety a do města. Deset převodů Shimano Deore 38×11–39 poskytuje v součinnosti s motorem dostatečný rozsah pro vyjetí jakéhokoli kopce i pro nouzové dojetí bez motoru. Na pražské Dívčí hrady cestou necestou si kolo poradilo i s opravdu prudkými stoupáními, aniž by jezdce kdy donutilo zastavit či sesednout. K tomu pomohla 418watthodinová baterie, díky níž je deklarovaný dojezd na šetrný Eco mód až 120 km. Na výlet s dětmi nebo pohodové prázdninové putování je tak akorát. Na nejnáročnější High mód jsem opakovaně ujel desítky kilometrů bez vybití baterie. Střední Norm vám patrně vystačí na půldenní výlet. A když už k vybití baterie dojde, lze s kolem vážícím necelých 22 kg dojet do cíle i bez motoru. Jen počítejte, že to zabere mnohem víc času a do kopce se nadřete. Kolo má horní hmotnostní limit i s jezdcem 120 kg, takže pokud chcete jezdit s plnými brašnami, měli byste sami vážit do devadesáti kilogramů. Horní limit jsme vyzkoušeli a kolo krásně drží.

 

Na výlet i do města

I ostatní vybavení je na slušné úrovni. V úvodu jsme pochválili pláště Vittoria Terreno Dry. Již podle názvu jsou to pláště spíš do sucha, v lehkém terénu i na silnici se odvalují opravdu výborně. V blátě nám trochu pomůže rozumná šíře, kolo rozhodně drží lépe než silnička, na vzorek ale spoléhat moc nejde, ten je opravdu do sucha, jak hrdě hlásí výrobce. Do podzimního bláta a na zimu je určitě lepší kolo přezout do agresivnějšího obutí – na trhu je ho naštěstí spousta včetně vysloveně zimních plášťů s kovovými hroty. Příjemné jízdě vedle kvalitních plášťů pomohou také blatníky, pro jejichž uchycení disponuje rám návarky, do nichž lze uchytit i zadní nosič na brašny. Zadní stavba je dosti dlouhá na to, aby se na nosič vešly i velké cestovní brašny, a tak je Riverside naprosto vhodná i na delší prázdninové toulky za předpokladu, že ji máte kde nabít. Kolo je od výrobce pro toulky městem i krajinou vybaveno předním i zadním světlem na baterie a zvonkem. Jen škoda, že světla nejsou napojena přímo na baterii pohonu, jezdec by se tak nemusel starat o stav baterií. Integrované osvětlení lze nicméně přikoupit. Při dnešním nešvaru dodávat kola úplně oholená a často bez pedálů je příjemné, že Riverside má v základní výbavě nejen světla a zvonek, ale i stojánek. Přikoupit lze i plné blatníky za slušnou cenu, případně nosič. Kliky s jedním převodníkem v univerzální délce 170 mm se v motoru otáčejí hladce a kolo tak vpředu i vzadu může využívat klasická kola i řazení. Jezdec to ocení například při výměně pláště nebo když kolo potřebuje částečně rozebrat pro přepravu. Nemusí tak při vyjmutí kol z vidlic vůbec řešit elektriku a její spoje ani nestandardní úchyty, vše drží pohromadě staré dobré rychloupínáky. Posed na kole je spíše kratší, turistický, s pohodlným sedlem a řídítky s ergonomickým úchopem ve dvou k sobě kolmých polohách – i při delší jízdě tak lze rukám i zádům ulevit. Kolo se proto hodí nejen na městskou dlažbu, ale také na výlety do přírody, kde se jezdí po lesních a polních cestách. Všude tam je jako doma a jezdce sveze spolehlivě do cíle.

 

+ spolehlivý výletní stroj

+ klidná jízda na pevném rámu

+ středový pohon

 

– někdy je kolo až příliš tvrdé

 

Srdcem celého pohonu je elektromotor Shimano STEPS E6100 vážící necelé tři kilogramy. K dispozici má tři pomocné módy s kroutivým momentem do 60 Nm.

 

Zadní stavba je dosti dlouhá na to, aby se na nosič vešly i velké cestovní brašny, a tak je Riverside naprosto vhodná i na delší prázdninové toulky za předpokladu, že ji máte kde nabít.

 

Kolo je od výrobce pro toulky městem i krajinou vybaveno předním i zadním světlem na baterie a zvonkem.

 

Díky počasí letošního jara jsme otestovali spolehlivost elektroniky a elektrických spojů v těch nejhorších podmínkách – v neutuchajícím dešti a jemném vodnatém blátíčku, jež se dostane všude. A Riverside obstála na jedničku s hvězdičkou…

 

Riverside 540E je trekingové elektrokolo vhodné do města i na lesní či polní cestu

rám   Hliník 6061 Lithium-ion

vidlice        Suntour NCX SF17 s 63 mm zdvihu

motor         Shimano STEPS E6100 2,9 kg

baterie        Shimano 418 Wh

hmotnost    22 kg

cena  54 999 Kč

 

Obrázky: co se nevejde do detailů, tak prosím dej zase do toho celkového obrázku k jednotlivým částem.

 

1, 10

Přehledný displej s velkými čísly umožní nastavit asistenci pro jízdu i odhadnout, kolik kilometrů zbývá do vybití baterie

 

8,9

Motor je umístěný nízko pod těžištěm kola a přispívá ke stabilní jízdě

 

 

7

Baterie je integrována do rámu, a přitom vyjímatelná

 

 

14

Zadní kolo je v rámu uchyceno klasickým rychloupínákem, vidlice pojme brzdu i nosič

 

12     

Pláště Vittorida Terreno Dry se skvěle odvalují

 

 

 

13,11

Náboje Novatec nesou brzdové disky

 

 

 

 

14

Vidlice Suntour pobere menší a střední nerovnosti při zdvihu 63 mm

 

 

 

15

Zadní stavba s návarky zvládne brzdu i tradiční nosič