text a foto Slávka Chrpová
Neradi jezdíte v nášlapných cyklistických tretrách, přesto byste rádi jezdili v něčem jiném než v teniskách? Tak toto jsou přesně boty pro tento účel. Klasické „botaskotenisky“ pro delší jízdu cca nad čtyřicet kilometrů ani nemůžeme doporučit. Jde o to, že pokud je bota příliš měkká, pak přenos síly na pedál není efektivní, a také vás při delších trasách může začít bolet ploska nohy. Navíc vzorek podešve většinou bývá přizpůsoben více chození nebo běhání, a přilnavost k pedálu není dobrá. Kolikrát se vám stalo, když bylo trochu mokro, že se vám bota po pedálu například při nástupu smekla? Japonské Shimano nabízí výrobkem ET500W kompromis v pevnosti boty. Je tak akorát pevná, aby byl přenos síly při šlapání ještě efektivní, a přitom ještě poskytoval rozumnou míru pohodlí při chůzi, pokud potřebujete sesednout z kola, dojít se podívat na hrad či rozhlednu. Výrobce přímo uvádí, že podešev je polotuhá. Navíc na patě a špičce je použit tzv. trakční vzor, což jsou výstupky pod špičkou a pod patou, které zajišťují trakci při chůzi, aby bota nepodkluzovala…
Tato bota nemá žádnou přípravu na SPD systém, naopak je určena pro platformové pedály s piny. Ostatně ty bychom vám, pokud nejste příznivci nášlapných pedálů, vřele doporučili. Piny se do vzorku těchto bot krásně „zakousnou“ a budou držet i na mokrém povrchu jako přibité. Boty jsou ale kompatibilní i s většinou jednostranných pedálů, které mají z jedné strany kufr a z druhé rámeček pro klasickou botu. Výrobce k tomu uvádí, že podešev má tzv. adaptivní křížové drážkování, které právě zlepšuje přilnavost na různých typech pedálů.
Tyto tretry jsou určeny jak k jízdě na klasickém kole, tak i pro jízdu s elektromotorem.
Index tuhosti treter je 4, přičemž u turistických treter se pohybuje standardně v rozmezí hodnot 2–5.
Jazyk boty je velmi široký a pěkně přilne k nártu, avšak není příliš vyměkčený, čemuž bychom dali malé minus. Zapínání boty je řešeno na tkaničky plus je přidán tzv. M.P.S. systém, tedy multipoziční systém v podobě dvou pásků přišitých na pevno k botě a přecházející v jeden přes nárt. V tomto jednom pásku jsou otvory pro tkaničky, které lze díky tomu snadno stáhnout tak, že noha není přitažena jen nahoře na nártu, ale je obepnuta v botě celkově. Dle testerky byla noha takto stabilizována díky tomuto systému velmi dobře. Pro uchycení tkaniček je k dispozici gumový pásek, pod který se tkaničky zastrčí, aby se nerozvazovaly a nedostaly se například do řetězu.
Tvar boty by mohl být ve špičce dle testerky trošku širší, aby byly prsty dobře rozprostřeny, nicméně každému vyhovuje jiný tvar – pro někoho, kdo má nohu úzkou, může být užší tretra výhodou. Pozor také při výběru bot, Japonci mají malé nohy a číslování neodpovídá našemu standardu, je třeba volit o jedno až dvě čísla větší botu, než si normálně kupujete.
Svrchní materiál obuvi je vyroben z Mesh+TPU, podešev je pak Rubber a EVA. Váhu bot jsme naměřili 361 g, což je na turistickou tretru příjemné číslo. Měli jsme tu na test i o sto gramů těžší boty. Na trhu je bota k dispozici v dle našeho názoru pěkném designu a barvách modro-tyrkysové a také červeno-modré za 2590 Kč.
plus
pevnost vhodná pro cykloturistiku, adhezivní vzorek podešve, dobrá stabilizace nohy v botě díky M.P.S. systému, pohodlné nošení i na delší trasy jak při jízdě, tak chůzi, design, gumový pásek pro uchycení tkaniček
minus
užší ve špičce, méně vyměkčený jazyk